Kan ook Legia zijn, ik dacht dat die ook groen waren, Legia en Remington zijn inderdaad bijna overal te koop. Merknaam staat doorgaans over de huls geprint en bijna altijd achteraan in de koperen voet gegraveerd. Ik kan me herinneren dat ik die groene hulzen regelmatig in het veld gevonden heb tijdens mijn jeugd. Voor mijn eigen wapen kocht ik ook meestal Legia, dit is in België toch wel een populair merk voor allerhande types jacht munitie.
Verder wil ik er ook nog wel op wijzen, dat wat er ook op de patroon staat, dit niet wil zeggen dat dat er ook inzit. Er zijn veel sportschutters die zelf herladen, zeker diegene die echt op competitie-niveau schieten willen absoluut zeker zijn van de kwaliteit van hun munitie, die stellen zelf eerst een mix samen van wat er goed schiet voor hun wapen en dan gaan ze produceren. Het kan dus best zijn dat je een Remington huls vindt, maar dat dat gewoon de huls is, en dat de inhoud eigen fabricaat is.
Ik weet bv. van gasten die hulzen herladen voor hun riot gun, dat was anders bijna niet te betalen om een middagje te gaan schieten. Ik was met mijn .22 200 ballen kwijt, voor 100 kogels maar die Riot guns gingen aan 20 fr de kogel. Verder kan je aan de gekozen munitie ook niet echt de nationaliteit vaststellen, ik moest bv. wel high speed CCI gebruiken in mijn .22 andere munitie leverde gewoon niet genoeg druk om het wapen te laten repeteren. Ik heb ook nog met Remington high speed geschoten, en nog een ander merk, maar die waren niet altijd beschikbaar in de wapenwinkel.
De schiettechniek is dan weer iets anders, of de methode om die hulzen half over te snijden. Om daar op te komen moet je ofwel goed geïnformeerd zijn, ofwel experimenteel met wapens bezig zijn. Niet aan iedereen besteed dus. Alhoewel er lopen speciale figuren rond in schietclubs en ik bedoel dan niet rare mannen die mensen zomaar overhoop schieten. Er zijn gasten die hun wapens echt modificeren voor scherpschieten, (wedstrijden / jacht) of voor hun eigen comfort. Muzzle breaks etc, niet evident want dergelijke wapens kosten heel wat geld en daar begin je niet zomaar aan te prullen natuurlijk.