Re: Temse: 10 September
Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen. Zo kom je er achter dat veruit het meeste al gezegd en bedacht is. Toch is één 'detail' nog onbesproken gebleven in deze discussie:
Rond half 3, werden de buren, het echtpaar Riské wakker. Hij kijkt uit het raam, en gelijk wordt hun ruit wordt aan diggelen geschoten en hierop wordt een andere buur, de weduwe van Puyvelde wakker. Ook zij kijkt door het raam en ook zij krijgt de volle laag, gelukkig niet geraakt. Dit zijn uiteraard belangrijke getuigen, maar ook heb ik wat vragen:
Meneer Riské verklaart: "Een gemaskerde man stapt naar de wagen toe. Alsof hij zich betrapt voelt, kijkt hij in mijn richting en richt zijn wapen. Op welk moment van de overval gebeurde dit? Was dit terwijl binnen geschoten werd? Werden de getuigen beschoten door de gene die bij de auto op wacht bleef? Of kwamen ze net terug? Oftewel hoe lang duurde het nog voordat de auto wegscheurde? Antwoord: Het beschieten van ramen van omwonenden, lijkt me iets dat je doet vlak voor je vertrekt.
Wat zegt dit cowboy-gedrag over de bende en dat ene bendelid? Antwoord: Zeer waarschijnlijk staat de schutter nog stijf van de adrenaline vanwege een slachtpartij zojuist ervoor. Het schieten op ramen van omwonenden is een vrij onbezonnen daad. Dit zijn volgens mij geen getrainde killers, maar onbezonnen freaks.
Enigszins vaag blijft het wat de heer Riské nou precies gezien heeft. Hoeveel overvallers heeft hij waargenomen en hoeveel waren er gemaskerd? Want op deze site lees ik:
"Een van die inmiddels overleden getuigen was de 73-jarige Hector Riské, de buurman die de politie had gebeld na de raid op de conciërgewoning van Wittock-Van Landeghem. Eind 1983, een paar maanden na de overval, herkende hij het gezicht van een van de moordenaars op een foto in de krant: Robert Becker, een zigeuner met de bijnaam baloo, wat zigeunertaal is voor 'varken'. Baloo Becker was in december 1983 in Nijvel gearresteerd als verdachte van de dubbele moord op een juwelierskoppel in de Borinage."
Weet er iemand meer details?