Hestur, op beide foto's staat gedrukt waar ze vandaan komen.
Merovinger, en zo'n moeilijke speuropgave was het dus ook weer niet, of wel? Ik zie immers dat je enkele, door mij gekoesterde, pas gevonden pareltjes "bruut" hebt geplaatst.
Ben wrote:Dat zal inderdaad de muur van het kerkhof zijn. Dat betekent dat de wagen hier stond » Google Maps
Inderdaad Ben, dat moet de precieze plek te zijn. De wagen zou hier dan in het uiterste geval 's morgens gevonden zijn, door de beheerder van de begraafplaats of de eerste bezoekers maar misschien werd hij 's nachts al gemeld/gevonden (?).
Theorietje over het achterlaten van de wagen:
Ik kan me niet goed voorstellen dat de daders/medeplichtigen die met deze kar in de weer waren, naar Strombeek zijn gereden zonder de deuren en motorkap en gezeten op een emmer. Zoals Mel33 al schreef, dat valt nogal flink op als je met een auto in die staat door Brussel rijdt (idem met over de ring rijden). Zo kun je ook niet aan evt. achtervolgende politie ontsnappen omdat je dan door het deurgat naar buiten valt als je in de bocht van je emmertje schuift. En in november vriezen ook nog eens zowat je "dingen" eraf als je zo rondrijd.
Ik kan me toch ook niet goed voorstellen dat de daders deze wagen hier ter plekke van die onderdelen ontdaan hebben. Een halfuurtje is qua tijd nog te doen en er werd weliswaar gezien dat er mensen tussen deze wagen en een Mercedes heen en weer liepen maar prop maar eens twee deuren, een motorkap en evt zetels en bank in een Mercedes. Dat gaat niet passen.
De wagen staat tegen de rijrichting in, en met de voorwielen gedraaid. Waarom zou men alvast dat gedeelte van de parking opsturen als men de wagen daar wilt laten staan? Als zij de wagen daar vooruit rijdende wilden parkeren dan hadden naar mijn idee de wielen recht gestaan. Ik speculeer dus dat een vrachtwagentje dat de Golf daar "afleverde" en dat de Golf achteruit er van af reed en meteen achteruit het hoekje om. Het vrachtwagentje reed rechtdoor de parking af en vanuit de Mercedes liep men nog wat heen en weer om nog wat kledingstukken en munitie(dozen) in de wagen te gooien. Er is weliswaar geen melding van een vrachtwagentje... maar de Golf Rabbit in Hourpes (omschreven als compleet ontmanteld) en de mysterieuze Golf in Lennik (zichtbaar in stukken gesneden) zijn daar waarschijnlijk toch ook met een vrachtwagentje naar toe gebracht, dus ondenkbaar is het niet.
Mel, wat vervang-onderdelen van de daderwagen betreft: Een omschrijving van de daderwagen luidt dat hij zilver/grijs was. Ik ben nog geen beschrijving van de kleur van deze Golf tegengekomen en de fotòs zijn (helaas) zwartwit, echter waarom zou de Bende van Nijvel uitgerekend deze onderdelen willen vervangen bij de "daderwagen"? Vooral de achter-ruitenwisser doet mij dan de wenkbrauwen fronsen. Wat moet iemand nu met een 2e-hands ruitenwisser?
En als Eddy Vos zegt dat deze wagen hier uitgebrand is gevonden (zoals hij dat doet in een interview) dan frons ik nog maar eens een keertje met mijn wenkbrauwen.