Re: Lembeek: 10 Mei 1982
Jochen, ik denk dat velen hier zeer geïnteresseerd zijn. Wat ons vooral ontbreekt, is een grondige feitenkennis. Op basis daarvan worden er soms theorieën gebaseerd die vaak eenvoudig weerlegd kunnen worden. We hebben daarom nood aan een zo precies mogelijk relaas van wat er juist gebeurd is en welke vaststellingen men achteraf heeft gedaan.
Alle details kunnen daarbij belangrijk zijn. De Bende van Nijvel heeft behalve moorden nog een aantal autodiefstallen begaan. Een zeer belangrijke vraag daarbij is of ze altijd op gelijkaardige manier tewerk ging. Dat zou er namelijk op kunnen wijzen, dat het steeds om dezelfde daders ging met een specifieke modus operandi. Daarvoor hebben we precieze informatie nodig. Zo zit ik met een aantal specifieke vragen:
Waar stond de auto juist in de showroom? Moesten er auto's verplaatst worden om de gestolen auto buiten te rijden?
Was de garage uitgerust met een alarmsysteem?
Heeft iemand in de voorgaande weken interesse getoond in dit model?
Welke modellen stonden er nog in de showroom?
Hoeveel brandstof bevond er zich in de brandstoftank? Hebben de inbrekers zelf brandstof moeten meebrengen?
Stak de sleutel op het stopcontact, of hoe kreeg men deze aan de praat? Als alle sleutels ergens aan een haakje of zo hingen, zoals bij vele garages het geval is, hingen de andere sleutels dan nog allemaal goed? (Misschien moesten ze die allemaal uitproberen?)
Zijn er eventueel ook foto's van hoe de showroom er ten tijde van (of zelfs de ochtend na) de feiten uitzag?
Was de ruit naar de straatkant toe volledig aan diggelen geslagen? Was dit rechts of links van de toegangsdeur? Is er enig idee of enig spoor hoe ze de ruit kapotgeslagen hebben? (Baksteen, baseballbat, ik noem maar wat.)
Heeft effectief niemand dit geluid gehoord?
Stonden er die nacht auto's geparkeerd voor de etalage, die deze eventueel aan het zicht onttrokken of het onmogelijk maakten, de etalage uit te rijden?
Is er enige duidelijkheid hoe de inbrekers te werk zijn gegaan? Langs welke kant zijn zij binnengekomen? Was dit enkel langs de voorzijde, of waren er ook achteraan sporen van inbraak?
Waren er sporen zichtbaar? (Voetsporen, vingerafdrukken, eventueel bloedsporen, iets dat ze verloren waren of achtergelaten hebben, ...)
Zijn er gelijkaardige feiten in de omgeving bekend?
In verband met tijdsindeling. Vraag is wanneer (ook hoe laat) de feiten precies gepleegd werden. Wanneer en hoe werd het misdrijf ontdekt? Wanneer waren de feiten nog zeker niet gepleegd?
Je ziet, heel wat vragen. Een gek kan er naar het schijnt meer stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. Het is niet de bedoeling je te overrompelen, dus neem gerust je tijd. Ik denk alvast dat het mij en velen hier op het forum ten zeerste zou interesseren, hier meer over te weten te komen.