Hallo,
Ik jab_317 ben student Criminologie en enorm geïnteresseerd in het dossier van de Bende van Nijvel. Uiteraard ben ik niet van de leeftijd dat ik de feiten van dichtbij kon volgen, maar stap voor stap wil ik werken om ook zelf wat te zoeken. Ik heb het forum en zijn feiten hier wat door gelezen en mij dan gestort op Dinant '82 op dit forum en ook op de Franstalige tegenhanger van dit forum, alsook daar over Dinant '82.
Als ik me inleef in het persoon van de opdrachtgever achter de Bende van Nijvel en ik er voor zou kiezen mijn ''leden'' te onderwerpen aan een testmissie om hun loyaliteit en bekwaamheid te testen stel ik vast dat een keuze voor zo een eenvoudige en best wel ridicule diefstal een beetje kort door de bocht zou zijn. Eerder zou ik gaan voor een moord op bestelling, een overval van groter kaliber of een ander duister werkje. Tenzij Cataï iets berokkend had aan de opdrachtegever(s) of één van zijn/haar/hun vrienden. Daarom de vraag is Cattaï een duister persoon (criminaliteit, schietstanden, ...)?
Zonder Cattaï echt te kennen, veronderstel ik dat dit eerder het werk was van twee impulsieve daders. Twee personen die zo geïnteresseerd waren in dit wapen (omvang en dgl.) dat ze het vlug meegristen en toen op de vlucht sloegen naar Frankrijk (Givet en zijn paramilitairekampen). Op deze manier is via via het wapen bij de Bende van Nijvel geraakt, we moeten dus zoeken naar mensen die we kunnen linken met de Bende en mogelijks aanwezig waren op deze kampen. Is er daar info over of in welke duistere kringen circuleerde Rudolf Adolf Cuylits? Daar kan misschien gezocht worden naar mensen die we verder kunnen linken?
Dan kunnen we ook misschien gaan verklaren waarom men de brand in het kasteel van Rudolf Adolf Cuylits als verdacht beziet, logica. Uiteraard kan iedereen hier slechts zijn hypothese geven, waaronder ook mezelf. Graag had ik op dit bericht commentaar gehad mensen die er zich kunnen in vinden en verder deze veronderstellingen kunnen staven maar ook reacties die tegen deze hypothese gekant zijn. Want uitsluiten is even belangrijk als iets invoeren.