De mensen die de Facebook-pagina of de twitter-account van deze website volgen, hebben het al kunnen lezen: deze week staat er in Humo een interview met Nele en Nathalie Palsterman, twee kinderen van "het laatste slachtoffer van de Bende van Nijvel".
Enkele citaten:
Nele Palsterman: "Ik vind het heel belangrijk om één ding recht te zetten: mijn vader was geen diamantsmokkelaar, zoals her en der is beweerd. Hij was een doodeerlijke man die hard werkte om zijn gezin te onderhouden. Dat kwaadaardige verzinsel is afkomstig van mijn moeder, Marie-Jeanne Callebaut, met wie hij in een vechtscheiding lag."
"Mijn vader was gaan winkelen met mijn oudste zus Irena en mijn broertje Diederik. Zij waren al binnen in de Delhaize toen mijn vader op de parking, achter het stuur van zijn auto, werd neergeschoten. Hij kreeg vijf (! red) kogels in het hoofd. In het ziekenhuis hebben ze nog een zakdoek vol bloed in zijn hand gevonden. Dat wil zeggen dat hij waarschijnlijk niet onmiddellijk dood was, en dat hij geprobeerd heeft het bloeden te stelpen. (...)"
Nathalie Palsterman: "Die zaterdagmiddag (9 november 1985 red) was ons va daar (in de broodjeszaak Picnic red) met mijn drie broers en mijn jongste zus komen eten. Mijn oudste zus Irena kwam ook langs. Ze was al getrouwd en woonde niet meer thuis, maar haar man was op reis en ze vroeg of ons va met haar naar de Delhaize wilde gaan: ze wilde speciaal babypoeder kopen dat alleen daar verkrijgbaar was. Na het eten zijn ze allemaal vertrokken. Ik ging ervan uit dat ze na de middag naar de Delhaize zouden gaan, maar thuis zijn ze gezelschapsspelletjes beginnen te spelen."
Nele: "Het was een heel gezellige middag: nog een spelletje, en nog een spelletje ... 's Avonds ging papa nog vlug met Irena en Diederik naar de Delhaize. Ik bleef thuis met mijn twee oudere broers."
In de nasleep van de Bendeaanvallen leek het alsof Jan Palsterman geen kinderen had, alleen een echtgenote. Marie-Jeanne Callebaut, nu 64, was één van de meest actieve nabestaanden, en een bron voor bijna alle journalisten die ooit over de Bende geschreven hebben. Ze wierp zich op als één van de grote voorvechters van de nabestaanden. Ze was ook goed bekend bij de onderzoekers, omdat ze als geen ander de media wist te bespelen - en er soms één of ander bij durfde te fantaseren.
Veel minder mensen wisten dat Marie-Jeanne Callebaut en Jan Palsterman samen zes kinderen hadden, en dat die - behalve Irena, die al het huis uit was - al van lang voor die negende november in onmin leefden met hun moeder. De vijf woonden al iets langer dan een jaar bij hun vader, hun moeder zagen ze niet meer. Drie weken later zou de scheiding tussen hun ouders officieel zijn - tot de Bende van Nijvel ertussen kwam.
Nele: "Toen ik tien jaar was, is ons va teruggekeerd naar België. Onze ouders zijn toen vrijwel direct uit elkaar gegaan: ons va is ergens anders gaan wonen."
Nathalie: "Wij zijn toen alle vijf op dezelfde dag bij haar weggelopen om bij ons vake te gaan wonen. Later heeft de rechtbank ons ook officieel aan hem toegewezen. Dat gebeurde na een onderzoek van psychiater Karel Ringoet, die alle kinderen afzonderlijk ondervraagd had. De reden was 'emotionele en fysieke verwaarlozing door de moeder (! red)'. Dat staat zo op papier. Niet vergeten: in 1984 werden kinderen bij een echtscheiding bijna automatisch aan de moeder toegewezen. Nu werden wij met vijf tegelijk aan de vader, die op dat ogenblik bovendien werkloos was (Hij kwam rond met 1.000€ stempelgeld red). Dat was ongezien in België. Dat zegt volgens ons genoeg."
Nele: "Marie-Jeanne Callebaut heeft altijd beweerd dat de overval in Aalst een afrekening was: mijn vader zou zijn geliquideerd door mensen uit het gangstermilieu waarin hij volgens haar zat. Volgens haar zijn die zeven andere mensen in de Aalsterse Delhaize vermoord om die afrekeningen toe te dekken. Ze vergeet dat mijn vader die avond heel toevallig in de Delhaize was: hij kwam daar bijna nooit, 9 november was pas zijn tweede keer dat jaar. Het is een van de pot gerukte theorie maar dat belet haar niet om er tot in het buitenland interviews over te geven."
Nathalie: "Voor mij heeft ze het onderzoek gemanipuleerd om mijn vader verdacht te maken en in een slecht daglicht te stellen. (...)"
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube