Ik heb het nog eens nauwkeurig nagelezen, en zowel Lammers als Barbier spreken allebei over deze zaak, waarbij de eerste spreekt over een bepaalde gebeurtenis uit eind 1981 en dan zegt: 'In diezelfde periode woonden Barbier en ik een oefening bij aan de GB van Kraainem.'
Eind 1981? Toen was de Bende helemaal nog niet aan het grote werk begonnen, en was er toch ook helemaal nog geen sprake van bewaking door scherpschutters? Als er op die GB dan wel scherpschutters lagen, en de Rijkswacht diverse wegen bewaakte, kunnen we wel spreken over een zeer uitgebreide oefening waarbij diverse diensten betrokken waren. Is niemand dat dan opgevallen in die tijd? Als het waar is betekent het dat er dus inderdaad al ver van te voren op grote schaal werd uitgedacht en geprobeerd wat later in de praktijk werd gebracht.
Natuurlijk is het maar een verhaal wat terloops door een gangster werd verteld, maar het is wel frappant dat zowel Barbier als Lammers het ter sprake brengen, terwijl Guy Bouten er hen niet naar vraagt, ze halen het allebei kort aan als het over die periode gaat. En misschien klopt het tijdstip wel niet helemaal, maar Barbier zeilde in augustus 1983 al de cel in, dus moet het in ieder geval ruim daarvoor zijn gebeurd, toen er volgens mij helemaal nog geen sprake was van verscherpte bewaking van warenhuizen. In dat geval was het dus een uitgebreide en grootschalige oefening, waar veel mensen bij betrokken waren, en die al erg leek op de terreur uit 1985.
Daarom heb ik het gevoel dat dit een belangrijke gebeurtenis is geweest waar nauwelijks aandacht aan besteed is. Vermits onze twee WNP-ers tenminste het verhaal niet verzonnen hebben. Maar waarom zouden ze?