Re: Aalst: Proloog
Uit De Bende van Nijvel en de CIA van Guy Bouten:
Tijdens de zomer van 2010 heeft journalist Guy Bouten een gesprek met Joost Van Stichel. Joost Van Stichel was in november 1985 dienstplichtige in de luchtmachtkazerne van Gavere:
"Rond 17 uur vertrok ik naar huis. Ik woonde in Aalst. Ik nam een douche, trok schone kleren aan en reed naar mijn vriendin in Braine-le-Comte via Ninove en Leerbeek. In Bierghes stond ik voor het rood vlak voor de weg Edingen-Halle, toen naast mij een donkere Golf opdook die net als ik uit de richting Heikruis kwam. Het was toen ongeveer 19 uur, denk ik, maar het kan ook later geweest zijn. Ik schrok want de inzittenden droegen carnvalsmaskers, van die rubberen spullen die het hele hoofd bedekken. De chauffeur klopte ongeduldig op zijn stuur en toen het licht op groen sprong, stoof hij rechtdoor naar de Route de Quenast."
"Ik reed in dezelfde richting en volgde de Golf tot die na twee zijstraten te hebben gepasseerd na zo'n driehonderd meter plots linksaf sloeg. Ik zag hem met gedoofde lichten op de oprijlaan staan vlak naast een villaatje. Aan die kant van de Route de Quenast staan maar een tiental woningen, want de weg duikt daar plots naar beneden het open veld in. Enkele kilometers verder ligt Rebecq-Rognon en net daarachter het bos van Houssière waar zo veel Bende-attributen zijn gevonden. 's Anderendaags vernam ik het nieuws van de moorddadige aanslag in Aalst. Later heb ik aan de rijkswacht van Aalst in de Denderstraat verteld wat ik gezien had. Ik herinner mij dat de planton alles opschreef. Maar ik heb hierover nooit iets vernomen. Daarom heb ik na de oproep van de Cel van Jumet in 2003 in het VRT-programma Ooggetuige opnieuw dezelfde verklaring afgelegd bij de politie van Aalst. Ook daarop volgde geen respons ..."
Het verhaal speelt zich ongeveer af tussen deze twee punten » Google Maps. Dankzij Google Street View moet je zelfs niet meer buitenkomen om dit stuk te bekijken.