Interview met Vos op de Nederlandse radio » nos.nl
Natuurlijk noemt hij geen man en paard, want als hij dat zou doen, zou het onderzoek juridisch nog doder zijn dan het al is, maar hij laat wel doorschemeren zeer sterke verdenkingen in een bepaalde richting te hebben. Het probleem is het gebrek aan de "sleutel": dat ene bewijs dat voor een rechtbank stand houdt. Zonder zo'n bewijs kan de politie niets.
Freddy Troch op het onderzoek zetten kan volgens mij niet: de man is onlangs met pensioen gegaan, meen ik mij te herinneren. Het zou ook niet zo veel zin hebben want Troch kende maar één deel van het dossier en was ook niet betrokken bij de onderzoeksdaden van de laatste twintig jaar. Hij zou dus haast even veel nieuwe kennis moeten opdoen als de mensen die er vorig jaar zijn opgezet.
Eddy Vos zegt van tunnelvisie last te hebben gehad. Dat is normaal als je 16 jaar hetzelfde werk doet. Misschien dat een frisse blik nog een nieuwe invalshoek oplevert. Maar veel hoop is er niet. Een kleine troost is dat Eddy Vos in het interview indirect zegt dat hij over 3,5 jaar zijn eigen hypothese bekend zal maken. Ik denk dat er nu al een paar journalisten hun diensten als ghostwriter hebben aangeboden, want als Eddy Vos daar een boek van maakt, heeft hij dé Belgische bestseller van het jaar te pakken.