Ben wrote:Eddy Nevens schoot met een Smith & Wesson .38.
Geronimo wrote:Dacht dat het een revolver was in 38 SP
"Ik schoot nog drie keer met mijn .38." (Bron: Knack 2010)
"Ik deed dan maar een beroep op mijn Smith & Wesson-revolver 9mm." (Bron: Guy Bouten)
"En een agent vuurde terug met een pistool 9mm." (persverklaring van burgemeester Raymond Uyttersprot, 1985)
Revolver - pistool - 9mm - .38, kies maar uit. Het enige dat we zeker weten is dat het een S&W was. Overigens hebben naast Nevens ook anderen op de daders geschoten!
De adjunct-commissaris schoot éénmaal met een Riotgun richting de schietende dader toen deze terug de parking op liep.
Nevens schoot daarna ook éénmaal richting die dader.
Agent Jean-Marie Arijs schiet met zijn FN 7,65 éénmaal als de/een dader (nu naast de Golf) weer terug de Geraardbergsestraat inloopt.
Als deze dader achterin de koffer is gestapt en de wagen wegscheurt schiet Nevens nog driemaal en Arijs ook nog éénmaal.
De andere 6 aanwezige politieagenten en (tenminste) 2 rijkswachters zijn in dekking gegaan toen de dader begon te vuren (de Legia-hagelballen ketsten door de straat tot aan de Haring). Zij hebben geen mogelijkheid gezien/genomen om te vuren, mogelijk speelde angst een rol (mij zou het waarschijnlijk ook dun door de broek lopen) maar ook waren de omstandigheden en posities er niet altijd naar.
Eén jonge agent is in de Lokerenveldstraat in dekking gegaan, eerst achter de glasbak en daarna, voor zover ik kan nagaan, verder de straat in in een portiek. 4 anderen waren met hun busje halverwege de Geraardbergsestraat (waaronder Arijs en de adjunct-com.) toen zij onder vuur kwamen, mogelijk trokken de 2 anderen van hen zich terug tot de Opel-garage. Drie andere agenten waren (met hun busje) op de hoek bij de Opel-garage (te ver weg) en daar ergens (bij de Haring) liepen ook de 2 rijkswachters. Hier werd door rijkswacht/agenten ook verkeer gestopt dat de Geraardbergsestraat in wou rijden.
Leo wrote:heb je dan geen last van de mondingsvlam? Ik probeer me in te leven in de stresserende momenten waarin agent Nevens de schoten afvuurde.
De volgende omstandigheden worden beschreven:
"Wegens de druk voorbijrijdende auto's moeten de agenten uitkijken om geen voorbijgangers te raken." (Humo, Hilde Geens)
"Schietend door de geopende achterdeur vluchtten zij met grote snelheid richting Ninove. Door twee agenten werd op het voertuig geschoten ondanks de zeer moeilijke omstandigheden ingevolge tegenliggend verkeer." (persverklaring van burgemeester Raymond Uyttersprot november 85).
"Ik moest overigens heel erg opletten dat ik geen burgers raakte. Op de weg waarlangs de daders waren weggevlucht had zich in de andere richting een lange file gevormd. Ik werd bijna verblind door de koplampen. Aan de parking liepen mensen kriskras door elkaar, getraumatiseerd en verbijsterd." (Nevens in "Niet schieten" van DVdS en Annemie Bulté)
De agenten hadden (toen de Golf de parking afkwam) dus ook nog eens te maken met een smal schootsveld vanwege omstanders, stilstaande automobilisten en de vensters van de huizen verderop in de Ninoofsesteenweg.