Re: Aalst: Proloog
Oei Noorderling, hier doe je een gevoelige snaar trillen. "Vlaams" bestaat niet en heeft nooit bestaan. Bij ons in Vlaanderen spreekt men alleen Nederlands. "Zuiver" Nederlands is onze standaardtaal, maar dat is geen Hollands! Hij zal wel bedoeld hebben: iemand met een stem zoals een Vlaamse nieuwslezer, met andere woorden: iemand die correct Nederlands spreekt. Over "Te voet naar Scherpenheuvel": iedereen was er in de tijd fan van. Het moet bekeken worden in de context: "De Bende van Nijvel vraagt een nummer aan voor de Bende van Hofstade: Te voet naar Scherpenheuvel. Dit nummer moet precies om zo laat gedraaid worden."
Natuurlijk op het moment van of voorafgaand aan de overval. Dat is geen toeval van een flauwe plezante. Zoals ik al elders schreef, kan het zijn dat De Staerke de Bende van Hofstade voorstelt. En dat hij niet helemaal wist dat hij werkte voor de Bende toen die hem vroeg te gaan "winkelen" in Aalst met zijn vriendin. Die vriendin werkte namelijk in een bar in Scherpenheuvel. Het is om te zeggen: "Jij, De Staerke, hebt met de echte mannen te maken, die wel onschuldige kinderen durven doodschieten." Door dit nummer aan te vragen, kon de politie natuurlijk weer denken dat De Staerke er meer van wist; met andere woorden: hij werd in de zak gezet zoals Bultot. Waarschijnlijk zal De Staerke in het begin wel iets geweten hebben, maar dacht hij er nog onderuit te komen, als er geen getuigen zouden spreken, wel te verstaan.
Ben, je spreekt je hierboven tegen; laten we het maar bij je eerste lezing op deze site houden (zie Feiten): "19u00: Een onbekende persoon vraagt bij de lokale radiozender Mi Amigo het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" aan. Het liedje moet voor of om exact 19u15 afgespeeld worden en werd aangevraagd door de Bende van Nijvel voor de Bende van Hofstade."
In plaats van wat je hierboven schrijft: "Denken we maar aan het plaatje dat op de vrije radio Mi Amigo vanwege de bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel werd aangevraagd." U mag me natuurlijk altijd verbeteren als het andersom is. Een gecodeerde boodschap, zou niet "Nijvel" gebruiken. Bovendien had de Bende geen nood aan een vrije radio, ze hadden zelf communicatieverbindingen om alles correct te timen. Die getuigen zou ik niet te veel vertrouwen, vaak kunnen ze iemand niet uitstaan en zeggen ze : het is de die of de die, maar kunnen we daar wel zo zeker van zijn? Uiteindelijk moeten we zekerheden hebben om die gasten achter de tralies te krijgen, zo denkt een politieman.
K&: Als de politie daar niet gaat aanbellen... Meer ik moet ik niet zeggen, toch?