Wat lezen we hier i.v.m. Torrez? Hij heeft er blijkbaar oog in oog mee gestaan en herkende de schiettechniek » 30 jaar onkunde en onwil in het onderzoek naar de Bende
Door Johan Leman, 12-02-2012 23:45:
Een hooggeplaatste persoon uit politiekringen zei me ooit twee zaken die me bijgebleven zijn: 1. de gebruikte schiettechniek bij een van de overvallen, nl vanuit een weggierende auto met openstaande koffer, werd enkel bij de Diane zo vakkundig aangeleerd; 2. dezelfde persoon zei me ook dat hij toevallig aanwezig was bij een van de overvallen (als klant) en zich niet van de indruk kon ontdoen dat hij door een van de gemaskerde overvallers herkend werd. In feite kan het niet dat men nooit met zulke, en nog méér andere gegevens, geen oplossing gevonden heeft.
Door Paul Polspoel, 13-02-2012 10:50 :
Ik neem aan dat u op basis van uw functie binnen onze maatschappelijke structuur weet en ook informele kennis heeft waarvan anderen verstoken blijven. Daarom 2 bedenkingen:
De gebruikte schiettechniek wordt niet enkel bij Diane zo vakkundig aangeleerd; het is bij mijn weten zelfs geen 'Belgische specialiteit'.
'Zich erkend voelen' is het resultaat van een intimidatietechniek; het slachtoffer denkt erkend te zijn. Iets dergelijks bestaat mutatis mutandis ook wanneer festivalgangers hun idool in hun richting zien kijken. Maar de volgende gedachte hebben wij wel gemeen: de raids dienden een ander doel dan een 'gewone' overval: onmiddellijk geld pakken. Naar mijn gevoelen: geen politiek, geen maatschappelijk, geen mediatiek, laat mij zeggen geen rechtstreeks doel. Maar meer kan ik alleen maar vermoeden. Zoals iedereen, ook zoals het gerechtelijk onderzoek na Dendermonde.
Bron van de reacties: De Wereld Morgen
Deze reactie van Pospoel kan natuurlijk wel, maar:
Torrez is een beroepspolitieman en die zijn betrekkelijk koelbloedig. Als ze voor hem kwamen hadden ze hem wel afgeknald.
Torrez kent al die opleidingen in het buitenland eveneens en als hij al zoiets zegt.
Een ex-BOB-er vertelde me onlangs dat het SIE ten tijde van Overijse klaar stond om vanuit Brussel weg te rijden naar eender welke plaats waar de Bende zou toeslaan. Voor Overijse zouden ze iets van een 12 minuten nodig gehad hebben om daar in te grijpen. De info van de overval in Overijse kwam binnen, maar om een nog onduidelijke reden mochten ze in Brussel pas vertrekken met een vertraging van 20 minuten. Waren ze tijdig kunnen vertrekken, dan hadden ze de daders misschien nog kunnen overmeesteren.