Wat zo opvalt aan het verhaal VDE is dat het zo'n ontzettend kleine vis is. Zijn leven ging bepaald niet over rozen. Alles heeft ie opgegeven aan zijn gokverslaving. Zijn werk, zijn huwelijk, zijn reputatie. Hij had bij heel veel mensen schulden, zelfs op zijn ouwe dag. Zijn zoon heeft hem geholpen met onderdak en een zgn baantje in het restaurant. In de goot wil ik niet zeggen, maar zonder hulp had ie in pure armoede geleefd. En met al die schuldeisers constant achter je aan. Had VDE met zijn extreem-rechtse sympathieen dan toch een keer bij de verkeerde geleend. Had hij een bepaalde schuld na zoveel jaar nog steeds niet terugbetaald? Werd dit hem fataal? Koekje van eigen deeg uit extreem-rechtse hoek?
De vriendschap met Leon Degrelle zou ik niet te veel achter zoeken. Dat waren ooit strijdmakkers en dus vrienden voor het leven. Vrij normaal dat hij dan in de kring zat om uitnodigingen voor speciale gebeurtenissen te ontvangen zoals huwelijk van dochter waar dan nog wel meer oudgedienden aanwezig zullen zijn. Ik vroeg me trouwens wel gelijk af waar VDE zonder geld de tickets naar Spanje van wilde betalen ? Maar dat terzijde.
VDE had ook een lieflijke kant. Fanatiek supporter van zijn voetbalclub. In zijn slaapkamer hingen vlaggetjes en sjaaltjes. Haast kinderlijk zou je zeggen. Leefde die man in zijn eigen wereldje ?
Of waren het de verkeerde inbrekers? We kennen een stel van die jongens. Maubeuge, en Dekaise, waren types die veranderen in killers als ze betrapt worden. Dat is heel extreem gedrag. Had VDE de pech dat dit groepje dat houdt van champagne en wijn stelen ook daar langs kwam? Op advies van zijn zoon had hij zijn slaappil niet ingenomen, dus werd hij wakker van het gerommel. Met alle gevolgen van dien.