Merovinger wrote:Ik ben absoluut geen wapenkenner maar hoe of waardoor kunnen de speurders stellen dat de Riot Guns een lader moesten hebben waar plaats was voor minstens 6 hulzen? Omdat getuigen verklaard hebben dat ze de schutter zijn wapen niet hebben zien herladen met nieuwe hulzen? Of is er een technische verklaring hiervoor?
De riot guns van de bende hadden geen laders maar een buismagazijn. Hulzen zijn lege cartouches, en worden dus niet in een buismagazijn gestopt, maar worden wel uit de loop geëjecteerd na het schot. In het frans noemt men een buismagazijn un magazin tubulaire. Er zijn riot guns met een externe lader, maar bij mijn weten niet gebruikt door bende van Nijvel (werden begin jaren 90 pas gebruikt).
Je kan deze wapens steeds bijladen terwijl je aan het vuren bent. Daarom is zo'n gordel van de jagers zeer gemakkelijk. Je kan op het wapen zelf ook een houder voor cartouches plaatsen, en dit is ook zeer effectief. Elke keer je een schot lost neem je een cartouche, en laad ze er langs onder in.
De tweede techniek is de meest bruikbare in combat situaties, waar je steeds je target in het oog dient te houden. Filmpje is gewoon om jullie een gedacht te geven wat zulks een wapen kan aanrichten in de handen van een getraind persoon. Ik betwijfel ook dat deze wapens van de bende al een capaciteit van minstens 6 cartouches hadden. Vermoedelijk 6 maal gevuurd, maar wel met steeds te reloaden zodat je steeds kan blijven doorvuren.