Topic: Jacques Monsieur
Het is een interessant weetje misschien dat ze onlangs mijnheer Monsieur hebben opgepakt in de states. Wapendealer en notoir handlanger van CIA, Surete en Mossad en van iedereen die genoeg cash op tafel gooide. Mijnheer is afkomstig van Halle en leverde zowat alles aan zowat iedereen, ondertussen info doorspelend aan de veiligheidsdiensten en de cash van de deals stak hij zelf in handen. Onlangs probeerde hij motoren te versjacheren aan de Iraniërs, maar een FBI-agent had het spel door en hij was het "vergeten" melden aan de CIA of de CIA had genoeg van Monsieur.
Hij kijkt in elk geval aan tegen levenslange opsluiting, dit sujet was actief gedurende de jaren 80 en in de jaren 90 in Joegoslavië, hij moet dus veel geweten hebben. Ik denk spontaan aan omgebouwde mac10's en kogelvrije vesten. Maar zeker zijn we natuurlijk niet dat hij hier iets mee te maken heeft, in elk geval komt er wel een wapen dealer in beeld die met dergelijke banden wel ergens in het profiel past. We hebben hier al andere wapendealers en experts in beeld gehad, maar deze kerel nog niet, alhoewel ik me niet van de indruk kan ontdoen, dat je als wapendealer in België in de jaren 80 met contacten bij de Mossad en CIA niet op de hoogte kunt geweest zijn van het een en ander. Al was het maar, bvb, met wie vooral geen zaken te doen, of wie er een en ander kon regelen.
Ik vrees wel dat nu die gast in een Amerikaans gevang zit, hij er nooit meer uit gaat geraken. Want hij weet te veel, of ze lossen hem juist wel want nog iets interssant: Hij werd al eens opgepakt in Iran, toe die doorkregen dat hij spioneerde voor de CIA, toen werd hij aan Belgie uitgeleverd, die een proces achter gesloten deuren hielden wegens redenen ivm de veiligheid van de staat. Met 4 maand voorwaardelijk kwam hij vrij. Wapendeals stinken altijd, omdat die dealers uiteindelijk de link vormen tussen een legitieme staat en een of andere dictator of terroristenleider. Daarom dat legitieme staten, er alles aan doen om die wapendealers uit beeld te houden.