We zijn het duidelijk niet met elkaar eens, maar dat is voor het forum juist wel zo prettig. Ik heb geleerd om anderen ook af en toe een punt te laten scoren. Tevens is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ...
De Franse speurders vind ik incompetent, omdat twee van de drie wapens weigerden. Hopelijk kan Geronimo hier iets over zeggen, maar als je een wapen goed onderhoud, en 'm ook regelmatig uitprobeert, kan je volgens mij zo'n zeperd niet overkomen. Ten tweede leefden we toen in 1982. Grote bedrijven als banken, verzekeringsmaatschappijen, en telefoonbedrijven waren al computergestuurd. Dan moet toch op 1 of andere manier na te gaan zijn waar zo'n telefoontje vandaan komt. Bv uit een telefooncel of uit een huis.
Ik ben van mening dat het een way of life is geweest van de bende. Dus deze manier van winkelen moeten ze vaker gedaan hebben. Ik twijfel daar geen seconde aan. Dit zijn geen inbraken voor geldelijk gewin, maar voor eigen gebruik.
Het zijn dan ook zeker geen echte inbrekers die tv's of machines meenamen om aan een heler te verpatsen. Ze leefden boven de wet. Deden waar ze zin in hadden.
Hoe lang de overval heeft geduurd, weet ik ook niet precies, maar ik weet wel dat als je tevergeefs achterlangs probeert in te breken dat er dan kostbare tijd verloren is gegaan. Waarmee ik maar wil zeggen dat er flink geimproviseerd wordt, er toevallig dingen gebeuren. Dat soort dingen gebeuren juist niet als het een van tevoren opgezette val was.
Hieruit leid ik af dat het nooit een doel is geweest om een paar agenten te gaan vermoorden. Dan hadden ze beter het bureau kunnen binnen stormen en iedereen aldaar te liquideren. Kijk dan had je pas echt maatschappij-ontwrichtende dingen gedaan.
Maar nu lijkt het in alles op een stel lefgozers die champagne wilden en zich door niemand laten tegenhouden.
Uiteraard geef ik toe, dat het heel bizar is wat de Bende daar deed. Ze nemen veel te veel risico, kans op politie groeide met de minuut nadat ze de ruiten van het magazijn aan diggelen hadden geslagen. Toch zetten ze door. Er zijn maar heel weinig mensen die zo zouden reageren. Ze gedragen zich bijna als para-militairen. Ze zitten heel dicht tegen de grens aan van mensen die een confrontatie met de politie zochten. Toch geef ik de 'samenloop van omstandigheden' het voordeel van de twijfel. Want wij weten inmiddels dat ze die nacht ontkomen zijn. Doch de Bende kon daar allerminst zeker van zijn. Ze hadden gewond of gedood kunnen worden, de auto had lekke banden of een lekke benzinetank kunnen krijgen. Dan piepten ze wel anders.
Het lijkt er op dat ze die nacht niet goed voorbereid waren. Het was impulsief en geimproviseerd. Wellicht kende ze het stadje niet eens, en kwamen ze gewoon langs of waren in de buurt. Dit zijn kerels met extreme levensstijl. De genieten er van hun grenzen op te zoeken en te verleggen.
Zonder bewijs, sluit ik geen enkele theorie uit, maar het lijkt zo op een stel asociale wolven. Lieden met hun eigen manier van leven en hun eigen regels. En het lijkt totaal niet op een geregisseerde aanslag. Maar dat is dus mijn mening.