Een snelcursus overvallen plegen door Jean Bultot:
"Allez Leon (De Staerke, red.), stel dat je een gewapende overval uitvoert met vijf man. Wie is dan volgens jou de belangrijkste persoon?"
De Staerke doet alsof hij nadenkt, terwijl Bultot al een hele tijd vergeefs probeert een hoestbui te onderdrukken.
"De chauffeur."
"Juist. En wat is het belangrijkste onderdeel van de operatie? Leon?"
"De voorbereiding, Jean."
"Exact. Het is daarom van kapitaal belang te trainen onder spanning. Met een wapen reageer je totaal anders dan bij een gewone oefening. De chauffeur moet stalen zenuwen hebben want als hij panikeert of gewoon wegloopt, ben je gezien."
"Celui doit être un homme de confiance, sinon c'est foutu."
"Leon, tu te rappelle, de opleiding die ik eens gaf aan de mannen van Freddo Godfroid? Ik heb dit nog nooit verteld. Godfroid werkte toen nog bij de GP en vroeg me om zijn manschappen te trainen. Dit gebeurde onder reële omstandigheden, want ze gingen zogezegd undercover en moesten met gangsters onder één hoedje spelen. Ik kan u garanderen dat ze hebben afgezien. Bij een overval, quand ton coeur bat à plus de 130, is schieten, bewegen en het hoofd koel houden van essentieel belang. Je bent als bende zo sterk als je zwakste schakel. Nom de Dieu! Een maand later vernam ik dat Godfroid en zijn manschappen zelf overvallen pleegden. En ik had die kerels opgeleid in de waan dat het policiers waren. Gelukkig is dit nooit uitgekomen, sinon..."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube