Re: Saab 900 Turbo
Pas op: er wordt enorm gefantaseerd rond de tuning van de Saab. Ze wisten zelfs de wielsleutel niet zitten en wisten niet hoe ze een mini reservewiel moesten gebruiken.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Wagens → Saab 900 Turbo
Pas op: er wordt enorm gefantaseerd rond de tuning van de Saab. Ze wisten zelfs de wielsleutel niet zitten en wisten niet hoe ze een mini reservewiel moesten gebruiken.
Hij liet hen niet enkel in de steek door een lekke band.
Inderdaad, frustratie zou wel eens kunnen, de Saab had geen (lees weinig) km's.
Pas op: er wordt enorm gefantaseerd rond de tuning van de Saab. Ze wisten zelfs de wielsleutel niet zitten en wisten niet hoe ze een mini reservewiel moesten gebruiken.
Een reden te meer om te denken dat de tuning niet door de daders uitgevoerd werd maar 'dans l'atelier' a la Podevijn. Gezien de zeer talrijke wijzigingen moet de wagen binnenste buiten gekeerd zijn. En zal zeker de plaats van de krik en dergelijke door diegene die het werk uitgevoerd heeft gekend zijn.
Dat zou een plausibele uitleg kunnen zijn LEO, frustratie omdat de auto hen in de steek liet. Hij liet hen niet enkel in de steek door n lekke band, wat nog erger was, er zat minstens een zuiger geblokkeerd in het cilinderblok, waardoor de auto slechts een topsnelheid meer kon halen van een dikke 70km/u, en dat terwijl er zoveel werk aan de Saab verricht was (ondermeer het zwaar opgetunede motorblok), frustratie zou dus zeker kunnen.
Dat is misschien ook de reden waarom ze hem kapot gereden hebben. Zo'n motor wordt in een fabriek geprept en getuned om aan een bepaald toerentaal een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten, en dit zo betrouwbaar mogelijk (want Saab heeft een reputatie, en wil geen geleuter met ontevreden klanten).
M.a.w. als jij dat blok gaat uitboren, en daar een andere turbo op gaat plaatsen, en daar een andere of een dubbele carburator een aanjager, en god weet wat nog allemaar op gaat foefelen, dan ga je de PK'es en koppel omhoog krijgen, maar de levensduur van uw motor gaat inboeten. Als ge dan ne Saab met volle kracht vooruit over een pad gaat jagen, en hem daarbij overlaad, dan moet die wel kapot gaan.
Nu wat dat schieten door die tank betreft, het is niet professioneel, niet uit poging tot saboteren een zeker al niet uit frustratie. Bovendien is het levensgevaarlijk, iemand die met wapens omgaat, weet dat, levensgevaarlijk is om op harde oppervlakken van kortbij te schieten. De kogel kan immers terug botsen.
Een reden te meer om te denken dat de tuning niet door de daders uitgevoerd werd maar 'dans l'atelier' a la Podevijn. Gezien de zeer talrijke wijzigingen moet de wagen binnenste buiten gekeerd zijn. en zal zeker de plaats van de krik en dergelijke door diegene die het werk uitgevoerd heeft gekend zijn.
Als die auto getuned was, dan was dat zeker gedaan door ne gast met verstand. Tunen was toen in België zeker nog niet zo gekend. Waar het hem in dien tijd toe beperkte was het uitboren van cilinders en aanpassen van carburateurs, meer kon er ook niet aan gesleuteld worden. En dat is nog altijd het werk van ne stielman.
Nu in dien tijd, warren er zo wel meer knotsers, die hun eigen garageke hadden, recht over ons deur was er zo ook ene, gespecialiseerd in Opel, geen merkendealer, zelf geen echte garagist, in bijberoep en meer knosselen en prutsen als serieus werken. Ge kon zijn garage nog het beste vergelijken met die van DTT uit de kampioenen. Pas op genen dommerik, maar ne foefelaar eerste klas.
Wel zo'n mannen konden nen auto preppen, speciaal constructies maken. Maar hoeveel zijn er zo en hoeveel zijn er zo die dan nog eens slim genoeg waren en vooral het materiaal hadden om moteurblokken te gaan uitboren. Het volstaat niet van ne put in uw garage te hebben. Je hebt er speciale sleutels, materiaal, ... voor nodig en ge moet dan ook nog eens crimineel zijn, want geef toe, als ge hoort dat er met nen aangepaste Saab nen holdup is gepleegd dan weet ge ook dat 1 en 1, 2 is hé.
Dat is misschien ook de reden waarom ze hem kapot gereden hebben.
Hoogstwaarschijnlijk is dat het geval, de lekke band staat daar natuurlijk los van, maar de motorschade is meer dan waarschijnlijk te wijten aan de rijstijl in combinatie met het opgevoerde vermogen (mogelijks toerentalbegrenzer verwijderd).
Als de wagen was voorzien van een motortuning zoals op deze site staat beschreven, mogen we denk ik best aannemen dat deze door iemand werd uitgevoerd met de nodige kennis, en iemand van binnen het milieu, tenslotte was het een gestolen wagen, waar later nog eens zeer spraakmakende overvallen mee gebeurden, discretie was hier dus zeker een punt.
Over de chauffeur van de bende werd ook vaak gezegd dat de man over uitzonderlijke rijeigenschappen beschikte, dat men dacht aan een (ex-) piloot uit het race/rally circuit. De monteur van de bende zou men daar ook wel eens kunnen terugvinden lijkt me zo.
Verzamelde gegevens over dit bende-voertuig.
Gestolen:
In de nacht van dinsdag 7-6-1983 op woensdag 8-7-1983 omstreeks 01:00uur, in Eigenbrakel, Chaussée d'Ophain, nr 178 bij garage Denuit uitgebaat door Michel Jadot. Meer over deze diefstal vind je hier » Feiten | Forum
Gezien:
De wagen wordt op 16-9-1983 gezien in St.-Denijs-Westrem te Gent met robotgoto G5. De wagen wordt op 10-9-1983 omstreeks 16.00 uur gezien op de N4 Glemboux (Glemboers) uitgerust met een Belgische nummerplaat aan de voorzijde en een BZ-plaat aan de achterzijde. Een van de 5 personen die toen in de wagen zat was robotfoto G7 (en dit is waarschijnlijk dezelfde persoon als Nr.18).
Gebruikt:
In de nacht van vrijdag 9-9-1983 op zaterdag 10-9-1983, omstreeks 02:30uur bij de inbraak en moord in Temse. In de nacht van vrijdag 16-9-1983 op zaterdag 17-9-1983, omstreeks 01:00 - 01:33 bij de inbraak en driedubbele moord in Nijvel. In de nacht van vrijdag 16-9-1983 op zaterdag 17-9-1983, omstreeks 01:43uur bij de schietpartij aan de Diable Amoreux in Eigenbrakel.
Achtergelaten:
De wagen werd op zaterdagmorgen 17-9-1983, omstreeks 10:30uur (schrijft Le Soir 19-9-83) in de ochtend aangetroffen door de politie op een oprit ter hoogte van perceel 404 van de Chaussee d'Alsemberg in Eigenbrakel. Een buurtbewoner verklaarde omstreeks 7u00 meerdere schoten te hebben gehoord. Op 27-9-1985 zal 50 meter verderop de aanslag op de Delhaize van Eigenbrakel plaatsvinden, daarbij valt een slachtoffer dat enkele huizen naast de vindplaats van de Saab woonde.
Uit de Saab is gestolen:
1 "two-tone" claxon en bijbehorende 6 Volt batterij.
1 set mistlampen van het merk CIBIE. van chroom en rond van vorm. De lampen zouden achterin de koffer hebben gelegen.
1 dure stereo-instalatie (waarde ongeveer Bef.100.000) bestaande uit: 1 versterker, 2 luidsprekers, 1 JENSSEN (VS) equilizer, 1 BLAUPUNKT autoradio.
Staat van voertuig:
Na de diefstal werd de "Waste Gate" van de Turbo-compressor "gehackt" (dit is een gespecialiseerde klus).
De installatie was niet eruit gebroken maar zorgvuldig gedemonteerd, de overgebleven draden netjes afgeplakt en een aluminium plaat in het gat waar de installatie zat, gelijmd. Ook de antenne werd verwijderd.
Het kenteken SX-676 dat op de Saab is aangebracht is nagemaakt. Het origineel stamt van een andere Saab 900 die eigendom is van ene Simon KXXXX, woonachtig aan de Avenue des Aubèpines 1180 Brussel (1180 is niet het huisnummer maar de postcode van Ukkel, het is trouwens een "duur" straatje dat aan de rand van de comfortzone "St.Genesius-Rode" ligt, het grenst aan de Waterloose-steenweg en het Zoniënbos).
De achterband rechts is stuk en van de velg gelopen, vervolgens is de band vastgelopen in de wielkast. De daders hebben getracht het lekke en vastgelopen achterwiel te vervangen maar men beschikte niet over het juiste gereedschap.
Er is sinds de diefstal ongeveer 800 kilometer afgelegd met het voertuig. De dagteller staat op 38,4km. Waarschijnlijk (zo is de hypothese van voertuigexpert Georges Niemal) is de wagen volgetankt alvorens de daders vertrokken om de feiten van Nijvel te plegen.
Ballistische en andere verbanden:
In het achterportier rechts en de deurlijst zijn inslagen van een hagelschot afgevuurd met Riotgun-2 op de parking van de Colruyt in Nijvel.
Boven de tankdop (achter rechts) zitten inslagen, volgens mij uit een riotgun.
In of bij de wagen vind men hulzen of kogels/inslagen van de revolver cal.38 , volgens andere bron vindt men ook sporen 9mm en cal 357.
Op de rechterzijde achter, worden bloedsporen (spray) gevonden van Rijkswachter Morue.
In de cabine van het voertuig aangetroffen:
1 UZI-machinepistool, gestolen van rijkswachter Morue op de parking van de Colruyt Nijvel.
2 Gasflessen (rood en blauw) die gebruikt zijn om de deur van de Colruyt in Nijvel met een snijbrander te openen.
1 Groen safarihoedje (een soortgelijk exemplaar werd gevonden in Aalst op 9-11-1985).
10 Pakken koffie Maragogype van 2,5.
In de kofferruimte van het voertuig aangetroffen:
1 Jerrycan met benzine (normaal), gepositioneerd in de buurt van de tank, uitgerust met een schenktuit van metaal. De jerrycan is van "kaki" kleur maar zou niet militair zijn.
40 Pakken koffie Maragogype van 500 gr.(het totaal is dus 45 kilo koffie).
5 kruiken maïsolie van 5 liter.
5 kruiken arachideolie van 5 liter (het totaal is dus 50 liter olie*).
Pralines.
(* noot: andere kruiken olie (mogelijk 15 stuks) werden gevonden in de Mercedes)
Rondom het voertuig aangetroffen:
De krik van het voertuig. Op de krik en op de vervalste nummerplaten werden fragmenten van vingerafdrukken aangetroffen.
Een gereedschapstas van zwart kunstleer (skai).
De tot nu toe bekende beelden van de Saab:
Op de onderste foto is te zien dat de wagen op de krik staat, ook de inslagen rondom de benzinetank zijn zichtbaar.
De inslagen boven de tankdop.
Een doos met pakken koffie stond op de achterbank. In de doos en de pakken koffie, als ook in de deurlijst, zijn inslagen te zien van een schot dat met Riotgun-2 werd afgevuurd achter de Colruyt in Nijvel. Helaas is er geen foto van het portier zelf maar daar zouden dan (als het goed is) ook inslagen te zien moeten zijn.
De Jerrycan die de daders in het voertuig achterlieten.
Bronnen: voornamelijk Colruyt-document en de website CBW.
Boemerang, ook het Saab-logo op de grille vooraan was verwijderd, alsook de Turbo-logo's op de 2 zijspatborden vooraan, zowel als de typeplaatjes op de kofferklep. Men heeft geprobeerd de wagen optisch als een gewone 900 te laten lijken, de Turbo vermeldingen werden geweerd.
Het opvoeren van de turbodruk op deze wagens is helemaal niet zo moeilijk (alhoewel dit in die tijd toen turbo-personenwagens nog vrij nieuw waren door niet veel mensen gedaan werd). Je kan heel simpel wat vacuumslangetjes verleggen of de wastegatestang verbuigen (niet aan te raden, zal op termijn zeker motorschade tot gevolg hebben of je kan de wastegatestang inkorten zodat hij een hogere turbodruk geeft). Ik vermoed dat ze het laatste gedaan hebben. Wie zou dit kunnen in die tijd? Een Saab garage of specialist met kennis hiervan of een algemene garage/monteur met kennis van turbo motoren. Specialistisch gereedschap heb je niet nodig hiervoor.
Die mannen hebben hier toch wel een enorm risico genomen door aan die motor te prutsen. Zo een saab 900 turbo was al maar een teer beestje en opgedreven was de kans op pech nog een heel stuk groter. Een overvalwagen moet snel en wendbaar zijn maar ook zeer betrouwbaar, als je al een wagen hebt die in die tijd toch bij de snelste op de belgische wegen mag gerekend worden, waarom ga je dan in godsnaam hem nog sneller maken als de betrouwbaarheid zeer sterk verminderd. Ik ben ervan overtuigd dat bijna geen enkel politievoertuig uit die tijd een saab 900 turbo in standaard uitvoering zou kunnen volgen hebben.
Dat zou een plausibele uitleg kunnen zijn LEO, frustratie omdat de auto hen in de steek liet. Hij liet hen niet enkel in de steek door n lekke band, wat nog erger was, er zat minstens een zuiger geblokkeerd in het cilinderblok, waardoor de auto slechts een topsnelheid meer kon halen van een dikke 70km/u, en dat terwijl er zoveel werk aan de Saab verricht was (ondermeer het zwaar opgetunede motorblok), frustratie zou dus zeker kunnen.
Als liefhebber van getunede oude Saabs moet ik hier gepost hebben. Wie heeft meer informatie over de motorschade? Als je bovenstaande schade oploopt is het einde verhaal met verder rijden, de schade is kritiek en auto loopt geen meter meer. Waarom zou je dan alsnog de auto op de krik zetten en proberen de (klap)band te vervangen?
Bende van Nijvel → Wagens → Saab 900 Turbo
Powered by PunBB, supported by Informer Technologies, Inc.