Door J. Elise, commissaris van de gerechtelijke politie te Brussel. Uit Bijlage 3 (blz. 63):
Tevens bestaat er een verband persoon/wapen drank zij de diefstal van FAL's en FNC's bij Mendez, op 15 mei 1985. Die wapens werden in het kader van de zaak Haemers op 7 februari 1989 teruggevonden in een box van het Apollo-complex te Ukkel. Pas in december 1991 wijst het onderzoek uit dat Bouhouche de wapens aan de genaamde (...) afstond. Die laatste bezorgde ze aan (...) die ze aan (...) en (...) verkocht. Anderzijds denk ik dat de sleutel van het mysterie in Brussel moet worden gezocht. Zoals de procureur des Konings van Brussel, de heer Poelman, al verklaarde voor de parlementaire onderzoekscommissie die de wijze bestudeerde waarop de bestrijding van het banditisme en het terrorisme georganiseerd wordt, is het mogelijk dat het onderzoek van binnen uit werd verraden.
De vrees bestaat dus dat de "worm" nog steeds in de "appel" zit. Ik weiger tegeloven dat het de onderzoekers volledig aan bekwaamheid ontbrak. Neem nu het aanstaande proces voor het hof van assisen van Brabant, aangaande de zaak Mendez. Men kan zich vragen stellen over de identiteit van de vier beklaagden: Bouhouche, Beijer, Lekeu en Amory. Allen hebben vroeger bij de rijkswacht gewerkt. Ik kan moeilijk geloven dat zij alleen en op eigen houtje hebben gehandeld. Afgaande op mijn beroepservaring en overtuiging, denk ik dat de ware toedracht van de aanslagen van de Bende van Nijvel te vinden is in voornoemde dossiers.
En dan is er ook nog de uitspraak Lekeu dat Bouhouche verbitterd was omdat hij voor zijn activiteiten voor de dienst heeft moeten zitten. De huur van de garage boxen werd doorbetaald!
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.