Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986
Bedankt Boemerang voor het verslag van de getuigenis van de speurder op de Bendecommissie. Ik blijf zijn antwoorden toch wel vaag vinden. Opmerkelijk is zijn eerste antwoord:
De heer Vermeersch-Dat is het geval of de vondst van de zakken in het Hellend Vlak van Ronquières. De elementen die ik heb gebruikt om die zaak boven water te brengen waren aanwezig twee dagen na de feiten te Aalst, maar dan op een andere onderzoekszaak.
De heer Van Parys- Hoe komt het dat er niet onmiddellijk gevolg werd aan gegeven?
De heer Voorzitter- Ik wens nog twee bijkomende vragen te stellen. Het onderzoek was reeds lang bezig bij een ander Parket. Men heeft het niet gedaan. Nu zegt U "wat ik gedaan heb was ook reeds in Aalst vroeg aanwezig." Het zijn dus twee elementen die voor ons toch belangrijk zijn. Waarom was dat dan niet gebeurd? Wat heeft U ervan overtuigd het toch door te zetten?
De heer Vermeersch- gewoon een samenhangen van bepaalde processen-verbaal.Inlichtingen die wij hadden en de manier waarop het hellend vlak van Ronquières werd doorzocht in de eerste fase waren volgens mij niet afdoende.
Wat zou deze andere onderzoekszaak dan wel kunnen zijn? Wat was er al twee dagen na de feiten in Aalst gekend? Twee dagen na de feiten is dus 11.11.1985. Bedoelt de speurder hiermee de getuigenis van de bewoner van de caravan aan de zwaaikom? Heel wat andere getuigenissen en sporen zijn immers pas veel later aangegeven (bv. verhaal van Philippe C., en anderen). Ook was er toen nog geen link met De Staerke voor Aalst gekend en bijgevolg zal ook nog niet aan zijn vriend Patrick die in de buurt van het Hellend Vlak gedacht zijn. De speurder spreekt over een onderzoekszaak en niet over een verklaring van een getuige.
Ik stel mij nu ook nog een andere vraag. Waarom werd de eerste maal in 1985 in de zwaaikom gezocht op bevel van het parket van Nijvel en niet door het parket van Dendermonde? Is dat omdat de zwaaikom op haar bevoegdheidsgebied ligt?
De getuigenis van de frituuruitbater in Machelen, die zegt dat de De Staerkes op 11.11.1985 in zijn frituur zijn komen eten, werd pas jaren later afgelegd aan de ordediensten.
De BMW van de Bende De Staerke (gebruikt bij de overval in Lokeren) werd pas op 5/12/1985 gevonden.