the end wrote:Robert, ik bedoel niet dat je een verhalenverteller bent maar eerder dat je een bewogen leven hebt gehad en dat je daardoor vele speciale ervaringen hebt meegemaakt. Het is zo dat voor de meeste die in zo'n situtatie verkeren het uitkijken is dat ze er niet psychologisch onderdoor gaan, zoals men zegt de keting is zo sterk als de zwakste schakel, en bij velen is dit een psychologisch aspect.
Dank je voor je antwoord.
Als ik je een beetje kan volgen werden riotguns weinig gebruikt door jagers, en is het laden van een riotgun met verschillende patronen liga gevolgd door brennekes meer voor de practical shooting.
Beste the end, ik antwoord in de optie van uw vraag, dus ook niet met de bedoeling "mij aangevallen" te voelen, zo ook heb ik deze niet begrepen in die richting. Het leven dat ik geleid heb, is duidelijk anders als iemand die van 8 tot 5 gaat werken. En maak U geen zorgen, ik ben volgens mijn doktoren zeer normaal dus geen afwijkingen. lol
Dat we zaken anders inzien is normaal. Dat je permanent anders gevoelig reageert is ook een bekend teken dat je leven niet zoals anderen verlopen is. Ook met de keuze van bepaalde kennissen of vrienden is dit inderdaad ook een volledige andere gevoelige aanpak, je staat permanent onder druk, maar lichamelijk of psychologisch is dat reeds lang gestabiliseerd. Denkelijk die die in dezelfde omstandigheden, zich laten ontsporen, zijn duidelijker te vinden in korte werkzame periode, en niet over 30 jaar lang en daarna eventuele gevolgen hebben. Er word enkel vastgesteld dat het ouder worden ook lichamelijk en normaal verloopt. Dus rugpijnen, hartklachten, en spierpijnen is normaal vastgesteld. lol
Zoals U meld, grote hagel werd voor practical shooting gebruikt en meestal op stortplaatsen om de herkenning van de hagelinpakt te bekijken. In meeste gevallen, zoals ik ze ken, werden oude auto's uitgekozen of kartonnen dozen.
Het systeem van laden van een riotgun, zoals ik heb getoond aan Haemers, is iets dat je eerst ergens meermaals moet beoefenen. Het gaat om de reflex en de technische kant de patronen in de goede volgorde op de "laad-lip" te leggen. De duim is vrij en word gebruikt om snel " na training" de patronen onder druk in de lader te schuiven. Daarom was het moeilijk om je zakken te vullen met patronen, en deze juist en zeer snel in de goede richting in je hand te hebben om te laden, zeker tijdens een overval. Dus was bv. een jagersriem zeer toepasselijk. Of bv. de patronen in de doos te laten (dozen van 10 stuks welteverstaan) deze half doorsnijden met een scherp cuttermes, en ze in de juiste houding zo in je zak te steken. Zo kon je het snelste tot en met 5 patronen in de juiste richting in je hand hebben, hoe groter je handen hoe meer je kon oefenen deze 5 op enkele 10en van seconden te grijpen.
Om te laden van je de riotgun moet je deze minstens een kwart draaien, om de juiste winkel te bekomen. Ook dit word zeer snel aangeleerd. Je spoort immers direct dat en kwart draai je veel tijd wint en je de perfecte houding hebt ten overstaan van je lichaam en die van het wapen. Deze houding is dan ook de beste, en je verliest geen kostbare tijd of blokkering, kwijtspelen van munitie.
Iemand kan dit wel nagaan denk ik, of de speurders inderdaad alleen lege hulzen hebben gevonden, of een aantal volle patronen her en der verspreid waren op de grond. Zo kan je vaststellen op welke plaatsen het laden voor die overvaller dan ook grondig werd gedaan en in welke professionaliteit werd gewerkt tijdens het herladen...
the end wrote:Hier een stukje over de munitie gebruikt in Aalst:
"De patronen afkomstig uit de riotguns blijken geladen te zijn met een bijzonder soort projectielen: 9 tot 12 loden bollen met een gezamenlijk gewicht van 32 gram. Dit is munitie die in België zelden gebruikt wordt. In het recente verleden werd er wel mee geoefend door de Groep Dyane. Tenslotte blijken de kogelhulzen die her en der werden gevonden voordien al gebruikt en opnieuw gevuld te zijn, een praktijk die door nogal wat leden van schuttersclubs wordt toegepast."
Dit wijst toch naar echte wapenkenners?
Of een vriend, of een persoon die deze kennis had. Het moet niet speciaal iemand geweest zijn die tot de bende hoorde. Het lijkt me dan ook zeer onprofessioneel te herladen van cal 12. daar ik reeds schreef bijna alle wapenwinkels in België verkochten deze voor de jacht, en zo speciaal waren deze patronen dan ook niet.
Ik heb regelmatig gejaagd in België, en regelmatig sprak ik met jagers die altijd en redelijk aantal verschillende soort van hagelpatronen bij zich hadden, dus was het zeer eenvoudig enkele van deze te vragen tijdens een jacht dag en ze te betalen aan die kerel, geen persoon zou wat dan ook gemerkt hebben. Tevens zouden de serie nummers door elkaar gehaald worden. Dat de Diana daarmee werkte is sterk mogelijk, maar behoeft niet direct een link te zijn met de bende en de gebruikte patronen op een overval. Ik persoonlijk zie geen voordeel in het herladen van deze soort van munitie, en zeker niet om sporen uit te vegen.
Het herladen van dergelijke munitie brengt de mogelijkheid om veel makkelijker bewijs te leveren in de herlaad delen. Voor dergelijke herladen moet je verschillende aankopen doen. De proppen, de hagel, zwart poeder en slaghoejes. Dit alles brengt individueel reeds een belangrijker aanbod van sporen om de speurders ook sneller een oplossing te vinden. Tevens, elk laad systeem brengt duidelijk ook sporen aan. Zoals het ballistische bewijs is dit een tweede mogelijkheid de laad installatie te vinden, maar dan moet er ook naar gezocht worden.
Ik zie ook niet in waarom deze patronen zouden herladen worden. Tijdens de overvallen konden de bendeleden niet zo snel zijn hun hulzen op te rapen, om ze later terug te laden. Deze hulzen die herladen werden, zijn niet afkomstig van de overvallen dus enkel en alleen via een of meerdere schietstand te recupereren. Maar dit alles is in mijn ogen tijdverlies en onnuttig, of tot het verspreiden van informatie die voor de zoveelste keer het onderzoek duidelijk laat verlengen en deze op doodlopende sporen te brengen.
Daar het ging om een patroon die in regelmaat gebruikt werd op jacht en schietstand, maar in veel mindere oplage dan bv. cal12 om kleiduiven te schieten zou de politie alle standen snel kunnen onderzoeken en de juiste weinige "legia 9 balletes" uitzoeken in de vaten op de schietstand waar de hulzen normaal worden ingesmeten en achtergelaten, en van daaruit kijken of er gelijke ballistische sporen zouden zijn. Op deze wijze zou men sneller tot een resultaat gekomen zijn, indien de wapens gebruikt werden op een schietstand.
Er is natuurlijk een tweede optie. Het recupereren van die die gebruikt werden door de groep Diana, deze te herladen en zo ze achterlaten op de plaats van de overval. Deze zouden dan in de richting van de Diana groep een bewijs leveren dat ze daar afkomstig waren, en zo het spoor nogmaals in een "onduidelijke" richting te brengen.