201

Re: Overijse: 27 September

the end, niets, maar dan ook niets op de foto roept bij mij herinneringen op aan de toenmalige Dehaize. Er waren geen plantsoenen, en een grotere parking tot tegen de Brusselsesteenweg. De zijaanbouw (rechts op de foto) lag verder naar achter, ongeveer waar je het amsterdammertje in de doorgang ziet staan. De doorgang was er vroeger ook niet. De ganse oppervlakte was in asfalt met geverfde parkingplaatsen. De voorzijde (inkom) van de krantenwinkel bevond zich waar nu op de foto het amsterdammertje staat. Ik kan moeilijk geloven dat dit de getransformeerde Delhaize zou zijn uit die tijd. hmm

202 (edited by the end 14-01-2013 19:45)

Leo, heel veel dank voor de info, er is veel veranderd sinds 85 vermoed ik, nu ik begin het te snappen. Nog 1 vraag de krantenwinkel is dat links of recht van het amsterdammetje? Nog iets ik vermoed dat ze verkenning gedaan hebben op de vrijdagavonden voor de aanslag, jij meld dat je er 14 dagen weg was, wel ik denk dat heel veel geluk hebt gehad. Misschien zijn ze gaan kijken daar in de hoek of er een bewakingswagen stond, alhoewel dat ze blijkbaar inside info hadden over de bewaking en de aanwezige ploegen. Misschien hebben ze je geobserveerd de weken voordien?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

203

the end, de ingang van de krantenwinkel moet ongeveer recht voor het amsterdammertje geweest zijn. Wat betreft observatie door de bende, daar zou ik sterk aan twijfelen. Aangezien hun latere optreden zullen zeker hun plannen niet aanpassen omdat er een bewaker met hond rondloopt. Trouwens de onderzoekers vonden het ook niet nodig om mij dan ook maar één enkele vraag daarover te stellen.

En oja, ik was daar met mijn persoonlijke (neutrale) wagen, geen firmawagen met logo.

204

Ik meen in zijn boek of ergens anders zelfs gelezen te hebben dat hij Finné tegengekomen was op de begrafenis van Claude Haulotte.

205

Leo, ik zie waar de krantenwinkel is maar snap nog niet wat en hoe het veranderd is op die parking/pleintje, als de sneeuw weg is zal ik eens gaan kijken. Over de observatie van de Bende van Nijvel voor dat ze de aanslag deden er zijn veel aanwijzingen dat de Bende van Nijvel hun aanslagen goed voorbereiden en de warenhuizen op voorhand gingen bekijken, als jij er 14 dagen weg was kan het zijn zonder dat je het wist dat je hun pad gekruist hebt, het is maar gissen.

Wat Overijse betreft het parcours dat de daders te voet afleggen op de parking plus de plaatsing van hun wagen ik stel me daar toch vragen bij. Waarom: zijn ze misschien iemand gevolgd? Naar ik zie, ik kan het niet zo goed inschatten maar ze wandelen langs de haag uit het zicht, vanaf het begin van het plein tot in de hoek van de kleine parking juist waar Finné zijn auto plaatst bij zijn vast kranten winkel ( misschien vaste plaats gewoonte)? Minimum 70m schat ik die afstand en de afstand langs de haag is misschien nog langer maar ik zak eens gaan kijken.

206

In het boek van David, Niet schieten, is de volgorde van de gebeurtenissen iets anders: eerst de gijzeling van de man op de ladder dan het doodschieten van Finné en daarna het jongetje van de fiets schieten. Dit is zeker ook een mogelijkheid.

207

Wat me stoort aan de dood van Dhr. Finné is het feit dat hij als enige werd neergeschoten buiten de warenhuis perimeter. Hij werd neergeschoten (geneutraliseerd noemt men dat) waarna een schutter zich tot bij het lichaam begaf, het omkeerde om zeker te zijn dat het zijn 'target' was en het daarna de volle laag gaf. Dit wijst er bij mij op dat de moordenaar zijn slachtoffer niet kende maar wel op de hoogte was van het vervoermiddel dat Dhr. Finné gebruikte (merk, kleur, nummerplaat en gewoontehandelingen (krant kopen)).

De moordenaar nam een risico door zich naar het slachtoffer te begeven, risico dat werd verminderd door het tumult rond de warenhuismoorden. Iedereen was op de loop voor dekking. Door het omkeren van Dhr. Finné's lichaam bewees de moordenaar dat het om een afrekening ging. Een afrekening die hij volbracht met de latere schoten. Dit opent volgens mij het perspectief dat de moordenaars op voorhand werden gebriefd, misschien met een doordeweekse foto van Dhr. Finné. Maar, en met alle respect voor de nabestaanden, waren de warenhuisslachtoffers 'collateral damage' en Dhr. Finné het hoofddoel.

Dit is uiteraard mijn eigen gedachtengang.

208

Leo, ik ben het met je eens. Volgende week zal ik eens ter plaatse gaan kijken.

209

The End, ik heb laatst nog eens het terrein van het warenhuis beken op Google Earth. Niets is er meer zoals het toen was. Of je er iets gaat van opsteken betwijfel ik. Als je een datum en een uur kan plakken op je bezoek ter plaatse kan ik mogelijk eens langskomen om één en ander te verduidelijken.

210

Leo, we kunnen zeker afspreken, ik weet nog niet wanneer het zal passen volgende week, doch ik laat je wel iets weten. Trouwens aan de hand van één van je vorige post vermoed ik dat we in dezelfde gemeente wonen, dus afspreken zal niet moeilijk zijn. Groet, The end.