Een dergelijke roof vergt de juiste connecties om de buit kwijt te raken. Een uitzonderlijk grote buit is bijna altijd 'onhandelbaar' in handen van gewone criminelen, dit zijn beroeps die mogelijk in opdracht van een figuur hebben gewerkt die weet hoe en waar hij de buit kan omzetten in bruikbaar geld. De kans is erg groot dat het zelfs om een buitenlander gaat of een in het buitenland wonende Belg. Het gebruik van politie-uniformen is een vaak terugkerend fenomeen. Van Roemenen die aanbellen bij oude vrouwtjes met een smoes tot bankovervallers en moordenaars. Geen dekmantel zo goed als die van de Politie.
Het probleem met een locatie zoals de luchthaven is dat de beveiliging een enorm budget zou opslorpen om de zaak beter onder controle te houden. Men zou kunnen Red Eye plaatsen op de omheining om beweging te detecteren, maar dat is een zeer kostelijk gadget met twijfelachtige resultaten. Er zijn al bepaalde veiligheidsprocedures voor personeel op de luchthaven. Zoals de BIAC badge. En niemand haalt het natuurlijk in zijn hoofd om de Politie om hun badge te vragen. Dan is er behalve de federale politie op de luchthaven ook een dienst die men de luchthaveninspectie noemt, dat is een politiedienst met enkel bevoegdheid op de luchthaven en die werkt gewapend met een S&W .38 maar wel enkel in de niet voor het publiek toegankelijke plaatsen zoals op de tarmac. Hun wapentraining is echter wel niet om over naar huis te schrijven en hun effectieven op het terrein zijn ook beperkt.
Dan heb je nog een private bewakingsfirma op de luchthaven, die vormen het grootste personeelsbestand van veiligheidspersoneel aanwezig op de locatie. Momenteel kiest men altijd weer voor de private firma's om tal van high risk opdrachten uit te voeren zoals de controles van bepaalde omgevingen in de luchthaven of de bewaking van ambassades. Wat de meeste mensen niet weten is dat een grote bewakingsfirma enkel denkt aan de winst. Of er nu een oude niet gemotiveerde slecht te bene agent aan een deur waakt, of een jonge fitte alerte gemotiveerde agent, is niet hun zorg.
Zolang er een man geleverd is om de job te doen, is het contract volbracht en het geld binnen. Er zijn allerhande achterpoortjes om de juridische aansprakelijkheid te ontlopen en de grote bewakingsfirma maalt niet om een contract meer of minder wanneer het fout loopt. Daarbij zijn de weinige gewapende diensten bij een bewakingsfirma slecht getraind in het gebruik van hun wapen. De training is te kort en er is te weinig 'recylclage', allemaal om geld te besparen. Dit zijn allemaal omstandigheden die infiltratie vergemakkelijken.
Mijn persoonlijke mening is dat er terug een soort dienst zoals de Rijkswacht moet komen. Een dienst met militaire discipline en bepaalde politiebevoegdheden die zich kan richten op het bewaken en beschermen van onze instellingen en publieke plaatsen zoals openbaar vervoer, luchthavens, grenscontroles met de douane, bescherming van de haven en kerncentrales en andere vitale locaties. En waarom niet, hen inzetten om routineus controles uit te voeren op de openbare weg, om zodoende de politie bij te staan in het opsporen van illegale activiteiten zoals drugskoeriers, wapenhandel, mensensmokkel, ... Kortom een dienst die opnieuw respect heeft van de burger en gevreesd wordt door de crimineel. Mensen die weten hoe ze een gebouw kunnen beveiligen of een tarmac.
Servo per Amikeco