Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986
Waarschijnlijk zijn de 2 zakken op verschillende tijdstippen in het kanaal gegooid met de bedoeling dat ze gevonden moesten worden.
Ik ben er nooit zo zeker van geweest dat de zakken "gevonden moesten worden". Het zal toch niet de eerste keer zijn dat iemand afval in het kanaal kieperde. Sluikstort is van alle tijden en leidt lang niet altijd tot een politie-inzet. Het was absoluut niet zeker dat iemand de dumping zou zien (het gebeurde 's nachts, volgens de officiële lezing) en dan nog was er geen zekerheid dat de politie er zou gaan duiken.
Dus toen de daders hun zakken in het water mieterden, moeten ze dat helemaal niet gedaan hebben in de veronderstelling dat de zakken gevonden moesten worden. En als dat zo is, is de samenstelling van de zakken misschien wel minder manipulatief dan we denken. Wij (en de speurders) zoeken naar verbanden tussen overvalreeksen en dichten de samenstelling van zo'n zak grote betekenis toe, maar voor de daders zijn die verbanden evident.
Als ik wilde dat de zakken gevonden werden, gooide ik ze niet in het water. Ik zou ze ergens neerleggen waar nog geen blinde er langs kon kijken. Desnoods voor de deur van het politiebureau. Maar soit, misschien redeneert een 28-voudige moordenaar anders.