DeadLetterBox wrote:Mijn idee is dat ze over een betere communicatie beschikte en dat indien radio amigo een rol gespeeld heeft, dit zeker niet van groot belang zal geweest zijn. Ik zou ook niet willen rekenen op een onbetrouwbare factor zoals een radio-omroep om op het juiste moment een liedje te spelen dat dan de hele operatie in het gedrang kan brengen.
Ik heb ooit hierover gesproken met iemand die vroeger bij een vrije radio werkte. Daar kwam het geregeld voor dat er in een korte tijd meerdere telefonische verzoekjes binnen kwamen terwijl er maar ruimte was om één plaatje te draaien. Dan moest er dus een keus gemaakt worden. Het was heel gewoon dat plaatjes daarom niet of veel later werden gedraaid.
Ik kan me voorstellen dat een bende carnavalsvierders het startsein van een operatie afhankelijk maakt van de tijd en ruimte van een discjockey om een bepaald plaatje te draaien, maar toch geen bloeddorstige Bende van Nijvel bij wie timing álles is. Het startsein van een dergelijke overval leg je niet in handen van een buitenstaander.
Áls het plaatje inderdaad is aangevraagd door iemand uit Bende van Nijvel-kringen, dan is het veeleer een macabere grap geweest. Als strategisch middel is het veel te amateuristisch.
noorderling wrote:In Aalst gebeurde er hoe dan ook rare dingen voorafgaande aan de raid. Dat is een werkwijze die de Bende nog niet hanteerde in '82 en '83, althans in veel mindere mate. Talloze voorinspecties, voorbereidingen, verdachte zaken. In '82/'83 waren/leken de bandieten onbesuisder.
Er lijken mij meer kanten aan deze zaak. Het wordt aangenomen dat het onderzoek naar de overval in Aalst grondiger is gebeurd. Als dat zo is, is er ook meer boven water gekomen over inspecties en dergelijke dan bij eerdere hold-ups. Dat wil niet zeggen dat er elders niet is geïnspecteerd. Het is alleen niet naar voren gekomen in het onderzoek.
Tegelijkertijd kun je zeggen dat de Bende van Nijvel na Eigenbrakel/Overijse zo'n status had dat elke beweging van een anonieme (maar mogelijk volkomen onschuldige) medeburger als verdacht werd geïnterpreteerd. Kortom, misschien beschouwen we bepaalde handelingen wel als "voorbereiding" terwijl ze wellicht niets met de Bende van Nijvel te maken hadden.
Ik bedoel maar, er zijn verwijzingen naar een Ford Taunus en een Mercedes, maar nooit is glasklaar bewezen dat de bestuurders daarvan met de Bende van Nijvel te maken hadden. Toen het erop aankwam hebben we alleen een VW Golf gezien. Misschien waren er backup-wagens, maar misschien waren het wagens van toevallige passanten die nooit geïdentificeerd zijn en omdat dat laatste niet is gebeurd, zijn ze als verdacht geklassificeerd.
Het is dus mogelijk dat er bij andere overvallen ook grondig werd voorbereid; het kan ook zijn dat niet alle waarnemingen in en rond Aalst met de Bende van Nijvel samenhangen. Het is speculatie.