Als Podevijn bevriend was met leden van de bende (of de organisatie achter de bende) zou het kunnen dat hij ze op het idee gebracht heeft om in Aalst een overval te plegen. Als het klopt wat 'club_le-happy-few' hier zegt en er dus op het ogenblik van de overval een soort politiebal aan de gang was, lijkt me dat wel iets dat iemand als Podevijn, gezien zijn kennissenkring, zou weten.
Het is duidelijk dat de overval in Aalst goed voorbereid was. Zo is er de verkenning van De Staerke. Of het nu een dwaalspoor is of niet, het is een blijk van een goede voorbereiding van de bende. Het feit dat steeds meer zaken wijzen in de richting van zes daders verdeeld over twee wagens, maar dat er over het tweede team (dat niet aan de overval zelf deelnam) zo goed als niets geweten is, toont aan dat ze in staat zijn om in de schaduw te opereren.
Ook dat is een blijk van een goede voorbereiding. En dan is er nog de ingewikkelde vluchtroute langs kleine en obscure wegen en het dwaalspoor dat achteraf gecreëerd werd door een andere Golf in het bos achter te laten. Kortom, er bestaat geen twijfel over het feit dat Aalst tot in de puntjes was voorbereid.
Het lijkt me dan ook heel waarschijnlijk dat het team een beroep doet op iemand die de regio en de lokale politie- en rijkswachtdiensten kent. Iemand die hen info kan bezorgen over de plaats delict en hen wegwijs kan maken. Iemand die op de hoogte is van het leven achter de schermen van Aalst. Kortom, iemand als Podevijn.
Het zou kunnen verklaren waarom er in Aalst slachtoffers gevallen zijn die aan Podevijn gelinkt kunnen worden. Als hij op de hoogte was van de plannen van de bende kan het zijn dat hij van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om bepaalde slachtoffers naar de Delhaize te lokken. Persoonlijk denk ik niet dat de bende met als hoofdreden 'executies uitvoeren' naar Aalst is getrokken, wat niet uitsluit dat bepaalde slachtoffers bewust gekozen zijn. Ik zie het meer als 'twee vliegen in één klap'.