Dag Werner, ik heb ze niet geteld, daar ik niet tot deze groep paracommando's behoorde. Ik werd opgeroepen om mij naar Melsbroek te begeven, daar stonden 6 c130 klaar. Wij hebben onze orders ontvangen en zijn beginnen laden. Deze C130 was enkel bestemd voor de UDA, aan de rechterzijde stonden de C130 klaar en regelmatig kwamen vrachtwagens en bussen op de tarmac aangereden waaruit para's begonnen hun plaats in te nemen onder de hangaar. Er kwamen nog enkele Sabena- vliegtuigen erbij die stilaan geladen werden.
Ikzelf, onder leiding van JP Van Doorselear waar ik nog steeds contact mee heb en waar ik om dit nooit te vergeten mijn verhaal in detail heb laten geworden, en onder copyright want inderdaad weinige wisten van deze deelname af.
Mijn bezigheid was de inname van de generators die op dat moment werkten omdat het vliegveld niet meer voorzien werd van de normale elektriciteit. Er werd met zekerheid voorbewerkt dat deze generators zouden gebobytraps zijn en mijnen rondom ingegraven. Deze generatoren moesten onbedingd in werkende orde blijven en draaien gehouden, om ook eventueel de radio contacten in de toren te installeren, daar dit de enige vorm van mogelijkheid was om de baan verlichting te laten functioneren, de paracommando's te laten landen. Om dit alles voor te bereiden hadden we geen tijd om ons bezig te houden met wat dan ook en wat gebeurde rondom ons. Onze plaats waar we werden geïnformeerd was in de eerste hangaar, waar de grond plannen, de detail plannen van de luchthaven, die van Kamina en onze strategie en organisatie volledig gescheiden werd gehouden van de andere Cie.
We hebben 4 palletten ingeladen, de loadmaester heeft ons de inhoud gemeld wat waar was en we hebben gewacht op onze recce jeeps, ons getraind op timing en organisatie. Onze Piloot was Van Cauwenbergh, die ons heeft lange tijd en op verschillende momenten in samenspraak met Van Doorselaer doorgenomen heeft naar de planning en het verloop van de "touch and dawn" de planning van het verlaten met tussen periodes dat elke 30 meter links en rechts UDA'ers op de tarmac te springen (wat de principale werking is van de UDA) en gevolgd door 2 jeeps links, en twee rechts te droppen. Direct nadien zouden de 4 palletten worden gelost. Deze werd door ons ter plaatse geregeld in voorbereiding en "chronometrisch opgemeten" zo direct herinner ik mij niet meer de berekening maar Van Cauwenbergh en Van Dorselaer hebben dit berekend dat bij de afgesproken snelheid in de "Touch Dawm" elke zoveel seconden, na het groen licht, je op de schouder werd geklopt als het je toer was.
Ik ben hier niet om te discuteren over hoeveel, er op voorhand waren, wat er bij andere CIE gebeurde, wij wisten wat we moesten doen, en wat ons gevraagd werd. Over de vuurkracht denk ik dat je niet genoeg hebt geïnformeerd. Hier een foto van de bewapening der UDA air-commandos:
De vuurkracht van een Recce jeep is zeker nog op te zoeken in de technische gegevens van vroeger, maar zover ik mij kan herinneren waren we bewapend met UDA getrainde Vulcan-schutters en deze gegevens kan je ook ergens opzoeken. Vulcans zijn vuurspuwende MG-miniguns met geloof ik, want het is lang geleden 6000 schoten per minuut » YouTube | YouTube Onze FN Fall Nato Para 7.62 Nato getraind op Leopoldsburg op 500 meter.
Hier onze Recce Jeep nieuwe uitgave, 8 mm staal volledig rondom:
A partir de 1962, des Minerva blindées furent également attribuées aux sections mobiles UDA/UPI (Unités de Défense des Aérodromes/Unités de Protection des Installations) de la Force aérienne. Elles avaient des mitrailleises Browning, une radio AN/GRC 3 et des plaques supplémentaires de blindage sur les côtés. Chaque base (Beauvechain, Bierset, Chièvres, Coxyde, Kleine Brogel) se voyait attribuer 6 véhicules de ce type rétartis en 2 "flights" de 3 voitures. La base de Florennes possédait huit de ces jeeps blindées au lieu de six. Toutes furent remplacées en 1980-1981 par le véhicules BDX.
Specificatie.
Gewicht: 1510 kg.
Bemanning: 3.
Pantserplaten: 12 mm.
Motor: Rover, 4 cilinder, 52 pk.
Bewapening:
Para-Commando: 3 mitrailleurs FN/MAG 7,62-mm en een geweer-mitrailleur FN/BAR 7,62-mm.
UDA/UPI: 3 mitrailleurs Browning 7,62-mm en een geweer-mitrailleur FN/BAR 7,62-mm.
Meer » www.uda.be