Ben wrote:"Een pistool 7.65mm met rijkswachtkenteken, in stukken gezaagd. De slagpin is eruit verwijderd maar wordt ook teruggevonden. Het onderzoek wijst uit dat het wapen in kwestie geroofd werd bij de overval op de Colruyt in Nijvel op 17 september '83 door de Bende, nadat een rijkswachter werd neergeschoten."
Wat moeten we ons voorstellen van een rijkswachtkenteken? Is dat een logo of een letter? Werden op rijkswachtwapens een speciaal serienummer gegraveerd? De vraag die ik mij stel is hoe bepaald is kunnen worden dat dit het wapen van Morue of Lacroix is? Door het kenteken, het serienummer of ballistisch onderzoek? Welke instantie hield in de jaren '80 alle wapengegevens van de rijkswacht bij?
Zou het niet kunnen dat iemand die toegang had tot de databank van de rijkswachtwapens het serienummer van het wapen van Morue of Lacroix opgezocht heeft en dit nummer gegraveerd heeft op een gelijkaardig wapen en deze mee in de zakken gestopt heeft die gevonden werden in Ronquières om de speurders te misleiden.
Ik denk daarbij aan het verhaal dat Beijer vertelt heeft over een wapen van Bouhouche:
"De politie heeft bij hem ooit een wapen gevonden waarvan hij zei dat hij het gekregen had van wapenhandelaar Mendez. Maar het was een wapen dat bij de rijkswacht gestolen was. Bouhouche had er een nieuw serienummer laten invijlen: zijn geboortedatum. Het heeft anderhalf jaar geduurd voor de politie doorhad dat hij met hun voeten speelde. Zulke dingen deed hij graag. Ik kon me daar mateloos in opwinden. Als je een wapen hebt dat niet koosjer is, moet je het gewoon weggooien. Je moet geen problemen zoeken."
Vergelijk het met de nummerplaten die de bendeleden kopieerden van bestaande nummerplaten van gelijkaardige voertuigen (zelfde model en zelfde kleur). Ook daar moet iemand toegang hebben gehad tot de databank van de nummerplaten.