Re: Aalst: Proloog
Als de Bende professioneel was, en hij als lastige getuige uit de weg moest worden geruimd, is het toch vreemd dat hij er het hachje niet bij ingeschoten is, zeker niet nadat de Reus hem had achtervolgd en van kortbij onder vuur had genomen?
Toeval? Heel veel geluk? Het is natuurlijk zeer lastig/moeilijk om zoiets te zeggen, maar ik vermoed dat hij heel veel geluk heeft gehad. Misschien dacht de reus dat hij met één schot wel voldoende zou hebben. Misschien was hij te gehaast om goed te mikken. Misschien dacht hij dat hij van zo dichtbij niet kon missen. Misschien was de reus al onderweg naar buiten toen hij die jongen zag liggen die hij herkende van op de parking en wou hij die 'lastige getuige' nog even snel elimineren? Veel veronderstellingen waar we nooit een antwoord op zullen weten.
In de eerste maand van je legerdienst leerden ze je zo'n dingen vroeger. Als je enige dekking hebt moet je die gebruiken.
Ik heb nooit mijn legerdienst gedaan, dus ik zou het niet weten. Maar wat ik wel weet dat er één zaak is die het verschil maakt tussen een geslaagde en een mislukte overval. Namelijk snelheid : aankomen, binnenstormen, roepen, geld pakken, buiten, wegrijden. Je hebt niet echt tijd om even rustig te gaan zitten en de situatie te overzien. Snelheid, daar draait het allemaal om. Tijdens de eerste overvallen van de Bende zie je dat zeer duidelijk, ze stormen binnen, roepen en schieten een beetje in het plafond, nemen de buit en zijn weg. Maar hoe meer overvallen ze plegen, hoe langer deze overvallen duren en hoe kleiner de buit is.
Ja ok, maar de vraag is of die premiejager ooit geïdentificeerd is geweest.
Ik denk niet dat het gerecht deze premiejager kent. Hij had informatie die tot de arrestatie kon leiden van de Bende en wou deze - waarschijnlijk voor grof geld -verkopen aan Delhaize. Hij gaf al een beetje informatie zodat hij geloofwaardig leek maar omdat Delhaize weigerde, heeft hij zijn verhaal nooit verkocht.