Het laatste nieuws bevestigt mijn eerder geuite vrees dat mevrouw Michel aan overambitieuze maar helaas ook incompetente onderzoeksrechter is, althans voor wat betreft dit dossier. In goed een jaar tijd is ze erin geslaagd speurders tegen elkaar op te zetten en heeft ze voor verwarring en ergernis gezorgd door eerst het criminologisch laboratorium onvoldoende te informeren over de wapenvondst in het kanaal, en daarna te suggereren dat er gemanipuleerd was.
Verder horen we van alle kanten dat ze het extreem-rechtse spoor volgt, maar meer resultaten dan haar voorgangers heeft ze nog niet kunnen laten zien.
Ook lijkt ze al het werk van Eddy Vos en zijn kompanen in de vuilbak te hebben gemikt, want de jarenlang gehanteerde signalementen en theorieën over een vermoorde 'killer' zijn bij haar aantreden plots uit de geschiedenis geschreven. En dan zwijgen we nog over haar onbeschofte optreden toen ze het werk van Danielle Zucker neermaaide.
Ik ga hier niet zeggen dat Zuckers werk briljant was noch dat Eddy Vos dicht bij de waarheid zat, maar mevrouw Michel heeft tot dusver alleen maar hoog van de toren geblazen zonder werkelijk iets substantieels aan het onderzoek toe te voegen. Tenzij er nog een konijn in haar hoed zit, maar als dat al het geval is, lijkt het me een dood konijn.