Dim, ja. Ik heb me ongelukkig te scherp uitgedrukt, na het posten kon ik het niet meer aanpassen. De informant van Henri Damsaint is zeker zeer interessant en is duidelijk van sommige dingen op de hoogte. De Zweedse link alsook de huurlingen en de verbanden tussen de verschillende bendes zijn zeer belangrijk. Er zijn materiële bewijzen die dit ondersteunen. Maar het spoor de Borains heeft tot vele jaren vertraging geleid en is voor een stuk misschien gecreëerd door ...? De datum van de PV is in deze niet onbelangrijk: 10/05/1988. Zeker als Beijer het aanhaalt zie » Manipulaties: Bouhouche wil praten,
Bouhouche zat samen met Cocu in de gevangenis van Nijvel en voelde zich bedreigd, Beijer zat toen trouwens ook vast, zowel Bouhouche maar vooral Beijer was een beschermde getuige. Ook dit:
Beijer gedurende twee jaar als een waardevol informant beschouwden en hem inzage gaven in het dossier waarin hij zelf verdacht was. Om hun informant te beschermen, hebben de speurders zelfs op zijn verzoek verschillende gerechtelijke stukken buiten de normale procedure gehouden. Ze maakten enkel vertrouwelijke verslagen voor het parket. Pas na enig aandringen gaf de Nijvelse procureur Deprêtre op 22 september 1994 tijdens het proces Mendez toe te hebben geweten dat speurders in hun pv's soms een loopje namen met de waarheid, maar dat dit enkel ter bescherming was van hun informanten. En toen informanten Bouhouche en Beijer plots verdachten bleken te zijn, werden deze stukken door de advocaat van Beijer ingeroepen om de onderzoeksdaden op basis van procedurefouten te laten nietig verklaren.
In 1989 had Beijer zelfs aan onderzoeksrechter Lacroix voorgesteld om een officieuze geheime expertise op een wapen te laten uitvoeren, wat die geweigerd heeft. Een andere verdachte in de zaak Mendez was ex-BOB'er Christian Amory. Onderzoeksrechter Wezel verklaarde aan de Bendecommissie bis dat Amory betrokken was bij de eerste huiszoekingen rond de Bende, daar waar sprake was van het wapen van de Borains. Dit wapen, deze Ruger, lag aan de basis van de lancering van de piste van de Borains. Amory kreeg in 1987 de opdracht om Bouhouche in de gevangenis van Nijvel te gaan verhoren, zonder dat hier ooit een rapport over werd opgesteld.
Volgens mij is het geen toeval dat Beijer de PV van Henri Damsaint aanhaalt daar hij er waarschijnlijk mee geconfronteerd is geweest bij zijn ondervragingen of misschien is hij zelf de bron. Is het toeval dat Amory mee aan de basis ligt van het vinden van het wapen die de Borains in verdenking stellen en daarmee andere sporen op de achtergrond komen te liggen.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.