Topic: Schematisch Determinatiekader
Bij deze wens ik de makers van deze site te feliciteren met de knappe manier waarop zij een zo getrouw mogelijk beeld geven van de vele feiten, mogelijke motieven, mogelijke verdachten (hetzij uitvoerders en/of opdrachtgevers zo die er natuurlijk waren), onderzoeksdaden die gesteld zijn, materiële bewijsstukken, bendecommissies, ... De grote vraag is natuurlijk of er geen gebrek aan synthese is geweest in de vele onderzoeksdaden die in het verleden gesteld zijn geweest (of dat ook nu nog het geval zou zijn, kan men natuurlijk heden niet beoordelen).
Opmerkelijke vaststellingen.
Indien er sprake zou zijn geweest van hetzij rechtstreekse, hetzij onrechtstreekse manipulaties van het onderzoek door de opdrachtgevers, dan heeft dit gebrek aan synthese dit alvast gefaciliteerd. Het is evenwel belangrijk mijns inziens te beseffen dat niet iedere schijnbare beïnvloeding en manipulatie van het onderzoek daarom iets te maken zou moeten gehad hebben met de opdrachtgevers en/of daders van de Bende van Nijvel.
Waarschijnlijk heeft men de fout gemaakt te veel te redeneren vanuit de gedachtegang: alles wat mogelijkerwijze bestond aan grote criminele dossiers?? Is mogelijkerwijze in rechtstreeks verband met de Bende van Nijvel. Want dan creëert men natuurlijk zo een diarree van verdachten, motieven, ... dat elk redelijk onderzoek à charge en à décharge onmogelijk wordt.
Bovendien veroorzaakt men een heel groot risico op beïnvloeding en manipulatie van het onderzoek. Want op den duur is heel België op basis van veel lichter wegende feiten verbonden met het onderzoek (figuurlijk dan), wanneer men er meestal niets mee te maken heeft. En wie wilt onschuldig met een dergelijk dossier nog maar in verband gebracht worden?!?
Maar om toch maar tot synthese te komen:
Ik ben verre van een kenner van het dossier, maar mijns inziens is er mogelijkheid tot een vrij realistisch schematisch determinatiekader van mogelijke motieven en verdachten. Uiteraard zijn er tal van lijnen die mogelijkerwijze buiten dit kader vallen, maar dat zijn zeer onwaarschijnlijke lijnen en me dunkt, moet men zich toch eerst op de meest plausibele en waarschijnlijke lijnen storten vooraleer zich op de onwaarschijnlijke te richten, want anders krijgt men een bos waardoor niemand nog de bomen kan zien. En ik denk dat dat de grootste hypothekering van het dossier is, misschien nu nog steeds.
Maar is dit niet enkel een verantwoordelijkheid van de magistraten en speurders die met het onderzoek belast werden, van sommigen althans. Nee, dit is ten dele een collectieve verantwoordelijkheid. Want ook de pers is hier debet aan geweest en het publiek dat deze pers leest.
Schema:
4 mogelijkheden, met 2 combinatiemogelijkheden:
Aanslag/aanslagen op specifieke persoon(en), (merendeel van de criminele activiteiten afleidingsmanoeuvres); 35 procent kans;
Binnenlandse maatschappelijke terreur met politieke bedoelingen, dus een soort terrorisme; 25 procent kans;
Buitenlandse maatschappelijke terreur met politieke bedoelingen, dus een soort extern terrorisme terrorisme; 25 procent kans;
Ordinair banditisme door individuen met aangeboren pschychopathologie of ontwikkelde psychopathologie al dan niet ten dele omwille van geldelijke motieven, mogelijkerwijze een stuk voor de buit dus. 10 procent kans.
1. + 2. zouden mijns inziens kunnen samenvallen. Men bemerkt dat de optelsom van 35+25+25+10 = 95. Maar voor andere pistes lijken mij bijzonder weinig elementen voorhanden te zijn, ook geen materiële.
Bemerk dat dit schema een logisch schema is op basis van uitsluiting, maar natuurlijk maar een poging tot van een leek. Bemerk bovendien dat het achteraf natuurlijk vele malen gemakkelijker is een dergelijke schema-gedachtengang te ontwikkelen dan op het moment der feiten.
Wordt vervolgd.