Re: Nijvel: 17 September
Hestur, ik zal eens een lijst maken en online zetten als ik tijd heb, misschien bestaat er al zo’n lijst op het forum.
Weet je ook of ze bepaalde zaken vertelden voor hun dood, over in welke richting ze zochten?
Hestur, het eerste deel van je vraag vind ik in deze tijd een beetje macaber.
De richting waarin ze zochten is wel interessant, bijvoorbeeld wat kan er het dossier van de heer Morue gestaan hebben? Hij was rijkswachter in Nijvel dus zal het waarschijnlijk over inwoners en of activiteiten op het grondgebied van Nijvel zijn. Tevens welke misdaden koppelde hij aan elkaar toen, Temse was nog maar een week gebeurd en was in Vlaanderen. Welke grote dossiers van voor 83 hebben betrekking op Nijvel? Wist hij iets van garagisten? Zag hij verbanden en heeft hij met zijn eigen onderzoek de aandacht op zich gevestigd in het Nijvelse?
Heeft de aanslag op rijkswachter Vernailen er iets met te maken, of zaken waar de heer Finne (informant) kennis van had? Er is ook de dood van de veiligheidagent ergens in 86, familie van iemand van de Diable. En de dood van de rijkswachter die op het Centraal Bureau der Opsporingen werkte Vanden Daele die het drugsdossier met VDB ontdekte en in verdachte omstandigheden stierf. En de dood van Willy Acke, die ook verder zocht.
Van de 2 laatste personen weten we ongeveer in welke richting ze zochten, internationale wapen en drughandel in combinatie met afpersing/ chantage, dossiers waar toevallig geen gevolg aan gegeven is, maar die zeker gekoppeld zijn aan de aanslag op Vernailen en misschien met Finne. Zowel bij wapen en drughandel kom je zo bij huurlingen voor de uitvoering en bankiers voor het geld en ambassades en of diplomaten voor transport.
Was de heer Morue van iets op de hoogte? En had dit iets met zijn aparte afscheid te maken?