Bovenstaand verhaal kan je lezen op pagina 188 van het boek Beetgenomen. Hilde Geens beëindigt haar boek met deze conclusie over de achterbank:
(...) Kort voor Peter Van Koppen - Nederlandse hoogleraar rechtspsychologie - me zijn manier van werken uitlegde* in dat interview in juni, had ik een laatste keer in het gerechtelijk dossier zitten lezen. Toen was ik gestruikeld over die achterbank uit de rode Golf van Catherine Van Camp, die op een vreemde manier ontdekt werd op het parkeerterrein van de Delhaize in Beersel, waar de bende van Nijvel vier dagen eerder gerant Freddy Vermaelen had doodgeschoten, en die een element was dat Johnny De Staerke uit de wind zette voor de moord op Van Camp.
Ik legde de kwestie voor aan de hoogleraar. Wat viel er aan alternatieve scenario's te bedenken? Van Koppen stelde: "Kun je niks op zeggen. De cruciale gegevens ontbreken. Wanneer en waar heeft die anonieme getuige die achterbank gezien? Daar hebt u tegenstrijdigheden over gevonden in de processen-verbaal, zegt u. Dus dat heel belangrijke gegeven is niet opgehelderd. En minstens zo belangrijk: zegt de bekleding van de stoel iets over de kleur van het koetswerk of niet? Die twee dingen moet je weten. Als die stoel niks zegt over het koetswerk, heeft die getuige gelogen. Dan had hij ander belangen om de politie te tippen. Misschien was hij een vriendje van de verdachte."
De professor keek strak. "Nu moet je vooral niet gaan denken dat je daar ooit nog achter komt. Iemand die jaren over iets liegt, heeft daar een reden voor. Het is niet omdat jij hem opeens de vraag stelt dat hij die reden niet meer heeft."
Daar viel niks tegen in te brengen, maar ik kon wel natrekken bij Volkswagen of de stof van de binnenbekleding van de oude Golf GTI iets zei over de kleur van het koetswerk. Nee, dat staat los van elkaar, hoorde ik van concessiehouders in Leuven en Haacht en van de voorzitter van een Golf GTI-club. Maar dat was niet precies genoeg. Ze baseren zich op hun geheugen, dat is brood en ik moest het zeker weten. D'Ieteren, de invoerder van het merk, bleek een archief te hebben. D'Ieteren Gallery, en de verantwoordelijken, Catherine Rommelaere en historicus Bruno Guns, keken het na. "Uit de stof van de achterbank kon je onmogelijk afleiden dat het koetswerk oorspronkelijk rood was", zeiden ze. Zeker weten? "Zeker weten." Ze stuurden me de kleurkaarten van toen, ik kon het met mijn eigen ogen vaststellen.
Het scenario dat de anonieme getuige bij de politiecommissarissen had opgedist, was onmogelijk. Hij had gelogen. Hij kon onmogelijk uit de stof van de achterbank afleiden dat de overvalwagen vroeger rood was, maar hij wist het wel en hij stapte er brutaal mee naar de politie - een onbegrijpelijk risico. Alleen de Bende van Nijvel kon op dit moment weten dat de zwarte Golf waarin ze naar de Delhaize van Beersel reed, oorspronkelijk rood was. De getuige wist iets dat alleen de Bende van Nijvel wist. De twee commissarissen van de gerechtelijke politie van Brussel hadden in het café gezeten met iemand die daderkennis had.
* Om te weten wat die van manier van werken is, raad ik aan om het boek te lezen.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube