Ik deel je theorie wel speurneus. De Bende bestond uit marginalen, waarschijnlijk uit leden van de zigeunerclans die leven op de as Sint-Pieters-Leeuw, Anderlecht, Ukkel, Elsene en waarvan wij enkele namen kennen. Voor de non-believers in deze theorie:
Zijn zigeuners marginaal? Dat is te veralgemenend. Ik heb deze zomer in de Ardennen enkele leden van de net geschetste zigeunerclan ontmoet op een camping en ja, zij waren zeer marginaal. Wegrijden zonder camping betalen, vuilnis, inclusief uitwerpselen, laten liggen waar hun caravan stond op een nota bene zeer nette camping en dergelijke. Vanuit mijn interesse voor de Bende herkende ik hun namen en wist ik dat ze familie zijn van De Staerke en co.
Zijn deze marginalen niet in staat tot de grootste, goed uitgekiende criminele feiten? Waarom niet? De De Staerkes hebben veertig jaar ervaring. Zij kunnen met wapens overweg. Zij zijn in staat tot een zogenaamde crossfire zoals aan de Diable Amoureux die overigens niet zo professioneel uitgevoerd was als soms wordt beweerd. Zij zijn ook in staat tot domme inbraken zoals die in Maubeuge en aan de Colruyt te Nijvel, iets wat ik een buitenlandse spion niet gauw zie doen. En bovenal, hun gesloten wereld maakt het mogelijk dat er geen info uitlekt en dat niemand zijn mond voorbij praat.