noorderling wrote:Het zal niemand verbazen, ook ik deel de mening van speurneus, een zienswijze die ik hier al jaren uitdraag. Er zijn wel wat misten en maren.
1. Ik ben er niet zeker van dat het ook geldt voor 1985;
2. Ik sluit ook niet geheel uit dat er mollen of agenten zijdelings al betrokken waren in '82/'83.
Voor de rest kan ik me er geheel in vinden. Vooral omdat zoveel acties van de Bende op improvisaties lijken. Ik heb nog geen rode draad ontdekt in de eerste reeks anders dan vooral ontspoorden die het doen voor de kick. Echter zolang de marginalen-piste niet is bewezen, sluit ik niks helemaal uit. Het wachten is al decennia op de missing link.
Ook voor 1985 denk ik aan marginalen. Het zou kunnen dat er enkelen afgehaakt waren of een lager profiel aannamen maar die zijn zeker vervangen door personen die ook in deze groep actief waren.Misschien hebben ze wel wat gewisseld, leden die bijvoorbeeld moorden pleegden voor 1985 zijn nu uitkijk of chauffeur en leden die uitkijk en chauffeur waren voor 1985 doen nu actief mee aan de overvallen en moorden. Het kan natuurlijk zijn dat sommige leden niet verder wensten te gaan en deze vervangen werden maar praten doen deze lui niet, dat past niet in de wereld van de Bende van Nijvel.
Ik denk ook dat er rotte appels binnen de politie al vanaf het begin betrokken waren, het kan ook de 22 maanden stilte verklaren misschien hebben de rotte appels wel doorgegeven dat de goedwilde agenten op een heet spoor waren. Ze raden ze aan om een laag profiel aan te nemen zodat zij bijvoorbeeld de tijd kregen om wat tegenwerking te plegen zodat ze weer uit de wind zaten.
Waarom zijn ze dan gestopt na 1985? Dat is een goede vraag. Het zou er mee te maken kunnen hebben dat ze uiteindelijk gewoon vonden dat het niet genoeg opleverden of dat het toch op hun zenuwen ging werken iets dat ik trouwens niet geloof. Het risico werd misschien toen toch echt te groot aangezien iedereen alert was en zelf het leger op straat kwam, ze wisten dat als ze door gingen ze vroeg of laat gepakt gingen worden. Betekend dat dat de leden niet meer crimineel verder gingen? Nee, dat zeker niet ze zijn overgegaan op andere dingen dat kan zomaar weer een simpele inbraak zijn het profiel is dan weer laag en je zit weer uit de wind.