Re: Theorie van speurneus
Straf in een zaak waar 28 doden gevallen zijn 40 gewonden, waarbij de politie diensten steeds geschrokken waren of het abnormaal en professioneel optreden van de daders kom je af met argumenten van een dweil en andere prullen. Om nu terug te komen op de acties van 82 en 83 waarbij men het krijsvuur gehanteerd heeft, Waver en Nijvel, wat was de buit met wat zijn thuis gekomen? Wat was hun doel? Een dweil stelen kan iedereen maar de acties Temse en Nijvel zijn van een andere soort.
Trouwens in Temse een marginaal doet al die moeite niet die rijd met zijn auto tot voor de deur en maakt dat hij zo rap mogelijk wegkomt en steelt zeker geen prototypes. Men kan zich de vraag stellen bij de echt gewelddadige acties uit '82 en '83 - Waver, Temse, Nijvel - wat was de buit en het doel. De andere moorden en overvallen uit 82 en 83 zijn minder uitzonderlijk en komen veel namen voor in aanmerking, maar dit is niet zo voor alle misdaden. Dus met alles op een hoop te gooien kom je er niet.
Ik vind dat je de feiten niet correct weergeeft. Als je de beschieting in Waver ziet als een kruisvuur, dan past dat in jouw theorie maar het komt niet overeen wat er werkelijk gebeurd is en het versterkt de misleidende mythes. De getuigen in Waver geven geen duidelijk beeld van wat daar werkelijk gebeurd is. Van waar dat kruisvuur opeens komt weet ik dan niet. De meeste waarnemers gaan er van uit dat de man die buiten op wacht stond de politieman heeft afgeschoten toen die zijn aandacht richtte op de overvallers in de winkel. Qua tactiek is dat heel gewoontjes.
Kruisvuur Nijvel? De politiemannen richtten zich op de Saab en werden beschoten door een man die zich aan de Mercedes bevond, waaraan de politie geen aandacht schonk. Idem als in Waver, daar is geen opleiding voor nodig. De gangsters waren gewoon in het voordeel omdat de politie dacht aan een gewone inbraak of vals alarm en daardoor te onvoorzichtig de parking opreed.
En dan het kruisvuur aan de Diable. Daar zijn de gangsters inderdaad elk aan een kant van de weg gaan staan. Slim, beter dan alle twee aan dezelfde kant van de weg. Maar hoe komt het dat alle inzittenden van de politiewagen nog leven? Vier professionele gangsters met professionele wapens op drie meter van elke kant van een politiewagen en niemand is ernstig gewond? Ik denk dat goed opgeleide militairen dat beter kunnen.