Re: Aalst: 9 November

Ik zie geen dekmantel voor een bepaalde specifieke moord in Aalst. Ik denk zelfs als het in Aalst niet zo een rotzooi had geweest, ze gewoon vrolijk verder waren gegaan. Het is zelfs mogelijk dat ze binnen de groep ruzie hebben gekregen. Misschien verklaart dat hun handelen net na de overval. Er was veel misgegaan en nu waren de rapen gaar. Het feit dat de killer zo te keer is gegaan in Aalst zal de overige leden niet bevallen zijn. Het gaat dan niet specifiek om de moorden, daar hadden ze geen problemen mee. Maar vooral het bijna paranoia lijkende gedrag lijkt hun gestoord te hebben. Voorbeelden zijn oa op alles schieten wat beweegt zoals reclameborden maar ook het naast de auto lopen zonder dekking te zoeken terwijl hij schiet op de politie. Met zo een kerel kan je niet lang meer verder, dat gaat een keer fout. Dit is slechts mijn opinie.

speurneus wrote:

Dit is slechts mijn opinie.

Maar naar mijn idee een heel gezonde opinie.

243

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom enkel Delhaize werd aangevallen in 1985. Ik was toen 15 en toen was er eigenlijk echt sprake van de Bende van Nijvel. Van '81 tot '83 was er toch geen psychose onder de bevolking. Het was pas in '85 dat mijn ouders niet meer naar de Delhaize gingen op een weekend avond. En iedereen die met een GTI reed kreeg wel een smalend commentaar.

Toen leefde de terreur echt onder de bevolking. En als ik nu mensen aanspreek van een generatie later (lees: die ooit wel iets hebben gehoord over de bende, maar die er eigenlijk niets van weten), zeggen mij telkens: Ha ja, de Bende overviel altijd de Delhaizes.

Over '81 tot en met '83 weten ze helemaal niets. 1985 was van een totaal andere orde. Toen was het echt terreur. En enkel op Delhaize-warenhuizen. Geen speld tussen te krijgen. Daar kan men toch niet naast zien. Waarom Aalst? Waarom weer een delhaize? En idd in Leuven aan de Delhaize aan de Naamsepoort zat de schrik er toch goed in, we zaten toch kort op Brussel. Aalst was toch een totale verrassing want dat lag toch buiten het epicentrum van de bende. De eerste en ook laatste overval van de bende in Vlaanderen. Of vergis ik mij?

244

speurneus wrote:

Het is een vreemde situatie dat ze daar toe slaan, maar stel dat ze er heen gingen voor één bepaald persoon dan nog zou het makkelijker geweest zijn om hem thuis af te knallen of tijdens een wandeling of weet ik veel.

Als je hem "thuis of tijdens een wandeling afknalt" is het een moord. Nu is het iemand die op de verkeerde plaats, op het verkeerde moment is.

speurneus wrote:

Juist daarom was het mischien wel zo een zooitje. Daar hadden ze kennis van het gebied, dat wel. Maar toch schijnbaar niet genoeg om ongezien weg te komen.

Na Aalst zijn de gangsters vier uur lang spoorloos. Als je dat kunt doen - na zo'n overval - dan heb je volgens mij wel wat kennis van het gebied of een plaats waar je kan schuilen.

speurneus wrote:

Het gaat dan niet specifiek om de moorden, daar hadden ze geen problemen mee. Maar vooral het bijna paranoia lijkende gedrag lijkt hun gestoord te hebben.

En op welke basis concludeer je dat het gedrag van één persoon de andere gestoord zou hebben? Als je Aalst bekijkt, zie je toch een team dat redelijk goed samenwerkt, ondanks de "rotzooi".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Redelijk goed, dat zeg je goed maar niet zo goed als anders verre van dat. Je moet het toch met me eens zijn dat het niet moeilijk is om je een paar uur verborgen te houden in een bos. Je kunt zelfs je auto verbergen zonder er veel moeite voor te doen. Probeer het 's avonds maar is. Rij een bos in redelijk diep, parkeer je auto in de bosjes en wahlla niemand die je ziet. Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan omdat ze niet wisten wat ze precies moesten en wilden gaan doen. Er is ook nog een mogelijkheid dat ze in die tussentijd de spullen zijn gaan verzamelen die ze wilden dumpen. Ze moesten er van af, dat maakt het dus ook weer mogelijk dat de toevallige getuigen in het bos geen lichaam hebben gezien maar zakken.

Het blijft hoogst vreemd dat deze getuigen niet zijn beschoten. Ze waren niet in hun doen. Ik concludeer dat op basis van wat er na de hold-up gebeurt is. Dit was niet de Bende van Nijvel zoals we hem kennen. Ik acht dus lichte paniek niet uitgesloten. De killer was in Aalst paranoia geworden, dat wil geen enkele groep hebben. Zowel niet bij huurlingen, marginalen, ...

handicap, ik denk dat die zaak niet zo relevant is. Vergelijk het maar met waarom je liever Coca-Cola drinkt dan Pepsi. Ieder heeft zijn favoriet, de bende ook. Ze hebben 2 keer Colruyt gedaan maar dat beviel ze blijknbaar minder dan de Delhaize. Dus in 85 alleen nog maar de Delhaize. Ik denk niet dat we daar vreemde complotten achter moeten zoeken.

En weer Ben, denk je dat 8 personen geen moord is en denk je dat als het al gericht was de speurders niet achter het verleden van een bepaald persoon komen en dan misschien wel door denken richting een afrekening? In mijn opinie allemaal te doorzichtig en te ingewikkeld voor een simpele moord.

247

speurneus wrote:

Ze moesten er van af, dat maakt het dus ook weer mogelijk dat de toevallige getuigen in het bos geen lichaam hebben gezien maar zakken.

Waarom zouden ze in de nacht van 9 op 10 november al met zakken rondlopen als ze die pas de volgende nacht gaan dumpen in het kanaal? Zou een Bende in "redelijke paniek" niet onmiddellijk al hun wapens dumpen, er van uitgaan dat de politie ze toch nooit zal vinden?

speurneus wrote:

En weer Ben, denk je dat 8 personen geen moord

Nee, dat is geen moord, maar een ongeluk (en nu ga ik heel even kort door de bocht, in de hoop dat je mijn nuance begrijpt).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben wrote:

Waarom zouden ze in de nacht van 9 op 10 november al met zakken rondlopen als ze die pas de volgende nacht gaan dumpen in het kanaal? Zou in Bende in "redelijke paniek" niet onmiddellijk al hun wapens dumpen, er van uitgaan dat de politie ze toch nooit zal vinden?

Omdat ze niet precies wisten wat ze moesten? Ze hebben er misschien nog wel mee rondgereden. Het is gissen maar ik sluit het niet uit niemand weet precies wat ze gedaan hebben, zeker niet in de uren dat ze van de radar waren.

Ben wrote:

Nee, dat is geen moord, maar een ongeluk (en nu ga ik heel even kort door de bocht, in de hoop dat je mijn nuance begrijpt).

Ik begrijp je nuance volledig, alleen geloof ik niet dat de speurders dan bij nader onderzoek zouden denken: hé wat een toeval. Er van uitgaande dat ze dan uit gaan van de piste van gerichte acties tegen een bepaald persoon in Aalst.

PS: Misschien hebben ze de wapens die het heetst waren wel in de tijd weg gewerkt in de tijd dat ze van de radar waren, ik geloof nooit dat ze die wapens ook bij zich hielden. Het zou erg dom zijn toch?

249

speurneus wrote:

Ik begrijp je nuance volledig, alleen geloof ik niet dat de speurders dan bij nader onderzoek zouden denken: hé wat een toeval. Er van uitgaande dat ze dan uit gaan van de piste van gerichte acties tegen een bepaald persoon in Aalst.

Nee, je begrijpt het niet. Omdat het toevallige slachtoffers zijn, is een onderzoek naar de achtergrond van de slachtoffers niet nodig. Het motief is immers duidelijk: het was een overval en geen afrekening.

speurneus wrote:

Redelijk goed, dat zeg je goed maar niet zo goed als anders verre van dat. Je moet het toch met me eens zijn dat het niet moeilijk is om je een paar uur verborgen te houden in een bos. Je kunt zelfs je auto verbergen zonder er veel moeite voor te doen. Probeer het 's avonds maar is. Rij een bos in redelijk diep, parkeer je auto in de bosjes en wahlla niemand die je ziet. Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan omdat ze niet wisten wat ze precies moesten en wilden gaan doen.

Dan ben je duidelijk nog niet in het bos van Houssière geweest. Ten eerste zijn de wegen daar zo smal (ze werden pas nu wat breder gemaakt) en ligt er naast de wegen bijna overal een verhoogde taludberm dat je daar zeer moeilijk je auto aan de kant van de weg kan zetten. Ten tweede zijn de onverharde boswegen bij droog weer zanderig en bij regen modderig waardoor de kans op vastrijden vrij groot is. Ten derde is dat bos heel doorzichtig (bijna geen struikgewas) waardoor een geparkeerde auto van ver zichtbaar is of dat een aankomende auto van ver kan opgemerkt worden. Ten vierde was dat bos zeer goed gekend door de buurtbewoners en reed er vrij veel verkeer door het bos waardoor de kans op confrontatie met getuigen dus zeer groot was.

speurneus wrote:
Ben wrote:

Waarom zouden ze in de nacht van 9 op 10 november al met zakken rondlopen als ze die pas de volgende nacht gaan dumpen in het kanaal? Zou in Bende in "redelijke paniek" niet onmiddellijk al hun wapens dumpen, er van uitgaan dat de politie ze toch nooit zal vinden?

Omdat ze niet precies wisten wat ze moesten? Ze hebben er misschien nog wel mee rondgereden. Het is gissen maar ik sluit het niet uit niemand weet precies wat ze gedaan hebben, zeker niet in de uren dat ze van de radar waren.

En als die zakken uiteindelijk niet die nacht werden gedumpt maar pas ergens in de loop van 1986 (waar de huidige speurders blijkbaar vanuit gaan), dan houdt die hypothese van speurneus over het paniekerig handelen door de Bende na de overval in Aalst geen steek meer en was het niet de intentie van de Bende om vlak na Aalst ermee te stoppen.