Ben wrote:Kort daarna, nog voor twee uur in die nacht, kreeg een bediende in de kliniek een anoniem telefoontje.
Dit telefoontje vind ik een van de meest bizarre zaken van de moord op Van Camp. Dit om meerdere redenen:
Als ze hem willen afmaken, is het bizar dat ze dat aan de telefoon meedelen. Ofwel is het een niet-professionele slip-of-the-tongue, ofwel is het een vals spoor.
Hoe wisten ze zo snel dat Van Camp nog leefde en daar in dat ziekenhuis lag? De media zal dat toch nog niet zo snel op radio meegedeeld hebben? Het was immers nacht. Er kunnen niet zo heel veel mensen op de hoogte geweest zijn. In Braine L'Alleud ligt (lag?) ook een ziekenhuis, op vergelijkbare afstand. Kregen die ook telefoon?
Ik krijg de indruk dat de daders vrij zeker wisten dat hij daar lag. Maar blijkbaar belden ze toch, om toch ergens bevestiging van een mondelinge informant te hebben. Wie? Wie wist er haast meteen dat Van Camp daar in dat ziekenhuis lag? Iemand van binnen het ziekenhuis is onwaarschijnlijk, die had wel zekerheid kunnen geven - telefoontje niet nodig. Blijft over: iemand die op de misdaadlocatie aanwezig was en zag hoe hij - levend - afgevoerd werd, naar een vermoedelijke locatie. Familie? Personeel? Of politie?
Alleszins zijn de daders - voorzover we weten - niet langsgekomen. Opnieuw: waarom? Durfden ze niet? Maar waarom zouden ze dan bellen? Ik zou haast vermoeden dat ze in twijfel zaten over waar Van Camp lag, en dat ze bericht kregen van Van Camps dood vooraleer ze veel actie konden ondernemen.