speurneus wrote:Ik zeg ook niet dat het niet anders gegaan kan zijn, maar mijn eerste ingeving is absoluut niet dat het zo verschrikkelijk moeilijk was om te weten te komen in welk ziekenhuis hij lag. Dit vergt echt niet speciale expertise, het vergt wel lef als je weet waar hij ligt om dan te bellen dat dan weer wel het dreigement was wel een loze want ze zijn nooit in het ziekenhuis geweest om hem zelf effectief af te maken.
Flagrant oneens. Ze reageerden binnen enkele uren. Dit is niet evident. De daders wilden Van Camp blijkbaar doden (dat blijkt uit het telefoontje nadien). Ergo: We mogen ervan uitgaan dat ze dachten dat hij dood was toen ze na het nekschot vertrokken. Maar dan plots blijkt hij nog te leven en dat weten ze haast meteen. Blijkbaar waren ze uitstekend op de hoogte van de gang van zaken bij het onderzoek. Hypothetisch zijn meerdere mogelijkheden denkbaar:
Ze stonden op uitkijk na de moord. Onwaarschijnlijk. Waarom zouden ze Van Camp neerschieten om dan achter een hoekje te loeren en te ontdekken dat hij toch nog leefde? Er is vooral risico om gezien te worden, zonder dat je veel informatie kunt binnenrijven. Je hoort immers niet wat er gezegd wordt, en dat is waar het om draait.
Door afluisteren van radio-contacten: lijkt plausibeler. Maar toch. Ze moeten dan ergens een veilige plek in de omgeving gehad hebben. En het noodzakelijke materiaal. Het lijkt me ook niet zo evident voor gangsters in die tijd om de politie op zo'n manier af te luisteren. In elk geval ging het dan om een behoorlijk gesofisticeerde overval.
Via een insider. Mogelijk iemand van de familie of de politie. Wie?
PS: Ik vind het cru om van 'loze dreigementen' tegen Van Camp te spreken op de nacht dat hij doodgeschoten werd. De mogelijkheid is reëel dat de daders nooit in het ziekenhuis geweest zijn, omdat ze wisten dat Van Camp alsnog overleed.