Hennuy verklaarde tijdens zijn hoorzitting luid en duidelijk dat hij ook in relatie tot de aanslagen van 1985 niet de indruk had dat die waren geïnspireerd door extreem-rechtse ideeën:
"Eerlijk gezegd, nee. Ik ben zonder apriori begonnen. Men heeft me over die hypothese gesproken maar ik kan u eerlijk zeggen dat het de piste was die het minste steek hield. We leven in een land dat reeds lang democratisch wordt bestuurd. Men kan zeggen dat België reeds voor 1830 bestond. We konden ons steeds verzetten tegen al degenen die ons land hebben bezet. Ons land heeft nooit dictators gekend, hetzelfde geldt voor extreem-rechtse ideeën, behalve dan in 1936, maar die hebben niet lang stand gehouden. Supermarkten overvallen in een poging het land te destabi- liseren en een sterk regime te inetalleren, lijkt me eerder onwaarschijnlijk."
"Andere hypotheses waren veel verleidelijker, meer bepaald die van de afpersing die we hebben onderzocht. Waarom drie overvallen in twee dagen en dan niks meer? Alles stopt. De CCC heeft ik weet niet hoeveel overvallen gepleegd, maar de enige reden waarom ze die hebben gestaakt, is omdat ze zelf zijn aangehouden. In ons geval is er op 9 november 1985 een final stop. Waarom? Om de Staat te destabiliseren zijn er andere doelwitten dan supermarkten. Ik heb eerlijk gezegd nooit geloof kunnen hechten aan deze hypothese."
"Zoals ik daarnet zei, het is goed mogelijk dat er onder de uitvoerders mensen waren die deze ideeën genegen uiaren, net zoals het mogelijk is dat er rijkswachters, heethoofden of gekken bij waren zoals in andere dossiers al is voorgevallen."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube