351

Re: Nijvel: 17 September

Mij valt het ook op dat, als het tot een vuurgevecht komt, de gangsters opvallend beheerst en efficiënt opereerde. Daar waar ze zich tijdens de overvallen en terreurdaden met publiek ze zich schijnbaar als halve gare doorgedraaide randfiguren gedroegen. Dat blijft bij mij wringen. Deze laaghartige killers wisten volgens mij precies wat ze deden. Zoveel geluk heeft niemand.

Re: Nijvel: 17 September

Om beheerst een dergelijke techniek te gebruiken in een vuurgevecht moet je niet alleen goed geoefend zijn, maar ook de ervaring hebben die je op dat moment helpt het hoofd koel te houden. Zonder ervaring begin je te flippen.

Servo per Amikeco

Re: Nijvel: 17 September

geronimo wrote:

Hoe zag de Golf eruit na de ambush?

Ik vermoed dat dit de beschoten Golf (maar met blauwe streep dus geen Rijkswachtwagen?) aan de Diable des Amoureux is » Forum Nog redelijk intacte voorruit maar kapotgeschoten zijruiten en de achteruit is volledig kapotgeschoten.

354

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Over het kruisvuur heb ik een domme vraag. Kan er iemand aan een leek als mij (en die nooit dienstplicht gedaan heeft) vertellen wat het voordeel is om wagen A links en wagen B rechts van de baan te parkeren en de in de tang genomen auto van de rijkswachters dus diagonaal te beschieten (met het risico dat de daders elkaar doodschieten), zoals de Bende van Nijvel aan de Diable gedaan heeft? Waarom kunnen de auto's A en B niet allebei, weliswaar met een zekere tussenafstand, aan dezelfde kant van de rijweg parkeren (bijvoorbeeld allebei links)? De daders hadden dan toch ook de voorbijrijdende auto van de rijkswachters langs twee zijden kunnen beschieten nl. schuin vooraan en schuin achteraan maar dan wel allebei van dezelfde kant.

Het probleem is dat de meesten het kruisvuur fout interpreteren. Volgens mij was het niet de bedoeling om een kruisvuur te leggen tussen de Saab en de Mercedes, maar een kruisvuur tussen de linker en rechterzijde van de weg in de richting vanwaar de Golf kwam aangereden (kill zone) voordat zij de Mercedes bereikte. Had de Golf gestopt of in achterwaartse richting getracht uit de hinderlaag te rijden, dan waren zij een vogel voor de kat geweest. Dat de politieman zig zag door de hinderlaag heeft gereden heeft waarschijnlijk, zonder dat hij het besefte, hun leven gered.

355

Re: Nijvel: 17 September

Zig zag of gene zigzag, doel werd gemist. Daar op die plaats wint de rijkswacht. Ze missen hun target en moeten een wagen (vol sporen) achterlaten. Ben het wel eens met uw uitleg over het kruisvuur want dat is toch altijd de bedoeling. Denk dat dat kruisvuur te laat is ingezet en dat de rijkswacht gewoon uit angst is doorgereden. De dag van vandaag zou ge in zo'n situatie op heel andere agenten kunnen vallen (alhoewel d'r ook veel kiekens bijzitten).

Re: Nijvel: 17 September

Kan er iemand een tekening maken om de situatie van dat kruisvuur te verduidelijken? Een tekening met hoe het volgens het boekje had moeten zijn en een tekening van hoe het aan de Diable zou kunnen uitgevoerd zijn (met de weinige gegevens die daarover bekend zijn).

357

Re: Nijvel: 17 September

Ik weet niet of een tekening meer uitsluitsel gaat geven omdat we niet weten wat hun bedoeling was. Wilden zij de Golf uitschakelen of was het hun doel om de inzittenden te vermoorden. Het probleem is ook dat, indien zij te vroeg en met hun allen hadden uitgestapt, de aanrijdende politieagenten konden waarnemen dat zij een doelwit waren en omdat het hier over een lange kaarsrechte weg betreft hadden zij buiten het schootsbereik de hinderlaag kunnen ontwijken. Stel dat de Golf toch werd uitgeschakeld bij de eerste beschieting. Dat voertuig dat stopt niet direct en al naargelang of de chauffeur werd geraakt kan dit voertuig ook links of rechts afwijken en desnoods zo in aanraking komen met het voertuig van de daders.

358

Re: Nijvel: 17 September

We hebben weinig gegevens over het vuurgevecht, alles gaat zo snel op zo'n moment. Deze informatie van Merovinger kan verklaren waarom ze het zo soepel deden » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

359

Re: Nijvel: 17 September

Gelijk heb je Werner. Wagen kan nog zeer rare stoten doen ook als de chauffeur gedood is.

Kruisvuur in Nijvel simpel uitgelegd: Aan elke kant van de baan 1 of 2 schutters die de golf onder vuur nemen. Je begint gewoon vooraan op die wagen te mikken. Daar de vuurlijnen (kogels richting Golf) van beide kanten kwamen zullen ze elkaar kruisen. Het punt waar ze elkaar kruisen is het kruisvuur.

Blijkbaar stond er ook nog een combi 325 meter verder op het kruispunt met de route de Lion. Waarom hebben deze hun collega's niet geholpen en de bende in de rug aangevallen? Alles zal wel zeer snel gebeurd zijn, maar ze hadden toch radiocontact. Als zij op 300 meter de wagens halt zien houden kunnen ze toch reageren. Welke kant zijn ze dan verder gevlucht?

360

Re: Nijvel: 17 September

geronimo wrote:

Gelijk heb je Werner. Wagen kan nog zeer rare stoten doen ook als de chauffeur gedood is.

Kruisvuur in Nijvel simpel uitgelegd: Aan elke kant van de baan 1 of 2 schutters die de golf onder vuur nemen. Je begint gewoon vooraan op die wagen te mikken. Daar de vuurlijnen (kogels richting Golf) van beide kanten kwamen zullen ze elkaar kruisen. Het punt waar ze elkaar kruisen is het kruisvuur.

Mocht de Golf toch tot stilstand gebracht zijn, dan hadden de inzittende het voertuig moeten verlaten. Dit betekent dat zij hun toevlucht in de begroeiing aan de kant van de weg hadden moeten nemen. Ongeacht waar het voertuig dan tot stilstand zou komen, of welke zijde van de weg zij zouden kiezen (het dichtste bij) was er aan beide zijden van de weg een vuurbasis door de daders.

geronimo wrote:

Blijkbaar stond er ook nog een combi 325 meter verder op het kruispunt met de route de Lion. Waarom hebben deze hun collega's niet geholpen en de bende in de rug aangevallen? Alles zal wel zeer snel gebeurd zijn, maar ze hadden toch radiocontact. Als zij op 300 meter de wagens halt zien houden kunnen ze toch reageren. Welke kant zijn ze dan verder gevlucht?

In dit geval moet men kijken naar de achtergrond van daders en doelwit. De politie was het doelwit en zij maken deel uit van de heersende overheid. De daders waren de indringers, en zij hoeven zich niets aan te trekken van de regels en voorzichtigheid opgelegd door de overheid. Het is dus niet uit te sluiten, dat de inzittende van de Golf onder eigen vuur van hun collega's op het kruispunt zouden terecht komen. En vanop 300 m? Hadden die daar eigenlijk wel de bewapening voor?