De meningen over Bouhouche:
Een Mendez-speurder: "Bekijk de reportage die Gérard Rogge over Bouhouche heeft gemaakt voor de RTBF-uitzending Au Nom de la Loi. Daar zegt Bouhouche over de mensen die hij staat te bekijken die uit de tunnel komen aan het Centraal Station: 'Ces minables.' (schooiers) Dat is Bouhouche, die verachting. Het psychiatrisch verslag is veelzeggend: een briljante jongen, maar heel getroebleerd, hij wil afrekenen met het systeem. Bouhouche is intelligent, hij is zelfs superieur intelligent, zeer observerend en precies in zijn denken en zijn concentratie. Maar hij heeft remmingen, verliest soms zijn kalmte, kan koud razend worden. Dan kan niets hem nog stoppen."
Een BOB'er: "Bouhouche wist altijd alles beter, hij was er altijd bij als er ergens slagen vielen, en je kon hem beter niet in zijn eentje iemand laten verhoren."
Ex-collega: "Hij was een uitstekend rijkswachter, altijd paraat, en hij had niet de minste schrik bij interventies."
Ex-collega: "Hij deed zijn bakkes niet open, maar hij had wel een wapen in zijn riem en onder elk oksel zat er nog één. Ik zei: 'Doe toch gewoon, man, je hebt maar twee handen'."
Vroegere chef: "Het vertrek van Bouhouche uit de sectie was een opluchting. Zijn belangrijkste karaktertrek was dat hij gewelddadig was. Hij kon moeilijk verdragen dat iemand hem een bevel gaf, en hij trok constant op met Beijer."
Ex-collega: "Volgens mij had hij complexen om zijn vreemde afkomst."
José Mendez: "Het doet Bouhouche minder om een mens te vermoorden dan om een kat omver te rijden. Het is een man van wie je rillingen krijgt."
Medegevangene: "Ik heb hem één keer zien wenen: toen hij hoorde dat zijn twee paarden verkocht waren."
Medegevangene: "Bouhouche was bang dat de WNP-moordenaar Marcel Barbier zou doorslaan in de gevangenis."
Ex-collega: "Toen we samen halfweg de jaren '70 begonnen bij de rijkswacht, was hij al gek op wapens en lid van een club. Hij was een heetbloedige kerel en autoritair en gesloten. Ik zou nooit met hem over politiek gepraat hebben. Hij was te passioneel."
Chan bij onderzoeksrechter Hennart: "Ik kreeg de indruk dat hij heel erg rechtse ideeën had en ik weet nog dat ik hem daar een opmerking over gemaakt heb en dat hij ontkende dat hij zo rechts was als men dacht, en zei dat hij nooit lid geweest is van om het even welke rechtse groepering."
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube