Maar waarom hebben de De Staerkes/zigeunerclan het toen plots nodig gevonden om zo gewelddadig te werk te gaan. En hoe komt het dat hun modus operandi op zoveel plaatsen lijkt te verschillen, dat ze technieken gebruiken uit de spionage wereld en dat ze nooit gepakt werden, want bovenal, dit waren gangsters die voor heel veel feiten werden gepakt en goed gekend waren. Er blijven toch heel veel vragen onbeantwoord. Wat dat bij betreft, dat is puur MOE, Method Of Entry. Denk maar aan de noodbijl van de brandweer. Een bijl kan deuren openen en veel meer.
Hierboven las ik dat iemand schreef: Ik sta liever voor iemand met een bijl dan voor iemand met een vuurwapen. Wel ik heb al voor een blank wapen gestaan, geen bijl, maar het was ook een scherp stukje staal. En ik heb ook al voor een loop gestaan. Ik was banger van het stuk staal dan voor het wapen. Dit is psychologisch. Een mes/bijl is heel grof en simpel en de dreiging die ervan uitgaat is ontzagwekkender. Je riskeert een erg pijnlijke en langzame dood. Daarentegen een vuurwapen heeft meer de belofte van een snelle dood. Het ziet er op zich, voor mij althans, minder gruwelijk en gevaarlijk uit. Iedereen die iets kent van ongewapend en gewapend gevecht, zal mij hier gelijkgeven, als ik zeg dat een man met een blank wapen gevaarlijker kan zijn dan een man met een vuurwapen.
Zo is het bijvoorbeeld een feit, dat iemand met een mes in een actieradius van 10 meter dodelijk is. Als je in die actieradius staat, en je draagt een pistool in een holster, dan beschik je niet over voldoende tijd om je wapen te trekken en af te vuren. Tenzij je een Luky Luke kloon bent natuurlijk. Maar de gemiddelde schutter is dit niet. Dus een bijl of mes, kan veel effectiever en handiger zijn dan je zou denken, ook al lijkt het primitief. Als je wapen hapert, is het goed om een back up te hebben zoals een blank wapen om snel veel schade aan te richten. En het grootste voordeel: het zal nooit zonder kogels zitten of een blokkage hebben.
Vanuit mijn standpunt bekeken zou ik in hun plek ook zeker en vast een MOE middel bijhebben om mijzelf desnoods door een deur te kunnen kappen als ik in de val zou zitten. Of om mijn vuurwapen te vervangen bij problemen. In tegenstelling tot wat ik hier boven lees, is het niet marginaal of amateuristisch om dit bij te hebben, als wel slim. Wat de cowboyboots betreft, volledig gelijk jongens, op een gladde vloer is dit niet erg slim. Maar we moeten dit inderdaad in de tijdsgeest bijkijken.
En in dat opzicht trouwens ook: ik werk af en toe samen met de mensen van de vsse bij persoonsbeschermingsopdrachten. Die kerels dragen maar al te vaak foute schoenen in hun maatpak. Vaak van die modellen met een gladde zool. Erg fout en not done als je snel moet lopen en bewegen en een stabiel platform voorzien voor je vuurwapen. Zelf draag ik dat nooit. Maar kijk, toch doen deze mensen het, en het zijn nochtans pro's.
Servo per Amikeco