Nog 2 foto's van Nijvel:
Jammer dat het play-symbool er een beetje voor staat. Dit is de witte Mercedes van het vermoorde koppel. In de koffer is groot gat van 1 of verschillende inslagen van munitie, er is blijkbaar vanaf boven in de koffer geschoten. Iemand een idee? Kan men zo het slot van de koffer openschieten?
De tweede foto is van de Saab, waar men aan de linker achterdeur, zetel en vloer duidelijk sporen van redelijk wat bloed kan zien. voorlopig heb ik nog geen zinnig uitleg over hoe dat bloed in de Saab terecht komt gelezen.
Wat me ook opviel bij het lezen van een verslag van de Bendecommissie over Lekeu, WNP, Groep G en GAP, ... Dat van de kleine groep die beschreven worden, er toch wel opvallend veel rijkswachters uit Nijvel tussen zitten. Citaten uit het verslag:
Miévis heeft bij hem thuis een eerste vergadering georganiseerd. Ik denk dat Dossogne aanwezig was, evenals een andere rijkswachter van het district Nijvel, die in 1971 of 1972 bij de rijkswacht was gekomen.
Een andere vergadering:
Ik heb nog twee vergaderingen bij Miévis thuis bijgewoond, waarop naast Dossogne, Miévis, Ponchelet en ikzelf ook 4jonge rijkswachters van het district Nijvel - van wie ik de namen vergeten ben - aanwezig waren.
Lekeu zei me dat hij in die tijd werkelijk Nazi en fascistische sympathieën had. Hij was tegen de vreemdelingen, de syndicaten, de magistratuur, de advocaten, ... Een tijdje nadien heeft hij aan een eerste vergadering deelgenomen waar er ook nog andere rijkswachters waren van Brussel en Nijvel, onder andere.
Als men dan kijkt hoe de heer Marcel Morue afgemaakt is, hoe hij op een aparte manier afscheid nam van zijn vrouw, en dat hij in feite in ziekte verlof was maar onder druk van de rijkswacht toch die avond is gaan werken. Plus het feit dat hij een eigen dossier had over extreem rechts en de Bende van Nijvel, kan dit toch moeilijk toeval zijn.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.