81

Re: Nieuws: Misdaad - Justitie - Politie

Toch nog even de volgende nuance meegeven. De SAS maakte geen deel uit van de MRF. De MRF opereerde in Belfast en de wijze hoe zij aan informatie en inlichtingen geraakte over hun targets is een onderwerp van discussie. In de jaren 80 werkte de SAS op basis van informatie die afkomstig was van de FRU (Force Research Unit). De FRU had wel degelijk agenten en informanten laten infiltreren in de terroristische groepen.

Het verschil zit hem dus in het feit, hoe men de informatie heeft bekomen. Dit is ook geen nieuw gegeven en de praktijken bestaan nog steeds. Hoeveel Afghanen zouden er niet verklikt zijn door hun landgenoten omwille van andere reden, maar voor de Amerikanen wel voldoende was om hen een enkele rit naar Gitmo te bezorgen terwijl zij volledig onschuldig zijn.

Ik heb nooit gezegd dat de SAS deel uitmaakte van de MRF, maar wel van diens opvolger de Det. Daar werden vrij veel SAS'ers in betrokken. De Det verzamelde inlichtingen, onder de koepel van het FRU waarschijnlijk. Maar deed ook aan heel wat dirty tricks om hun doelen te volbrengen.

LEO, ik denk dat je het ergens verkeerd hebt begrepen, ik zou nooit zoiets beweren. Ik wou enkel het volgende punt maken: Goed getrainde elite soldaten, die omwille van hun capaciteiten handgekozen werden voor de MRF, voerden koelbloedige moordaanslagen uit op vaak willekeurige ongewapende burgers.

Sommige mensen op het forum beweren dat de daders van de Bende van Nijvel persé laag geschoolde, marginale criminelen zijn. Ik wil hiermee aantonen dit niet het geval hoeft te zijn, ter verdediging van de 'huurlingen theorie' waarbij mogelijk een paar echte profs werden ingehuurd om de Bende-aanslagen te regelen en uit te voeren.

Servo per Amikeco

83

"Roger that" DeadLetterBox. Misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, maar ik voelde het topicverloop verschuiven naar een zekere vorm van staatsterrorisme, wat het volgens mijn bescheiden mening niet was. Ik kan ook geen link leggen met het oorlogvoerende U.K. uit de jaren '80 (Falklands, Ierland) en het gezapig verderleven in het christelijke België.

Dat Britse militairen een moordopdracht uitvoeren in naam van de Queen is zeker mogelijk. Men vergeet dikwijls dat bij deze militairen een RTU boven het hoofd hangt in geval van weigering of mislukking, een persoonlijke schande bijna te vergelijken met landverraad!

Begrijp goed dat België in de jaren '80 niet de moed en de middelen had om zoiets te organiseren. Om een modern woord te gebruiken, in geval van een probleem dat het daglicht niet kon verdragen deed men, noodgedwongen, aan "outsourcing".

En daar komen mijn huurlingen!

LEO wrote:

Begrijp goed dat Belgîë in de jaren '80 niet de moed en de middelen had om zoiets te organiseren.

De middelen waren er. Wij hadden toen geen politiekers die ze wilden inzetten. Alhoewel er blijkbaar pacos in het straatbeeld liepen. Was toen nog te jong, maar heb het van horen zeggen.

85

Ik beweer ook niet dat je dit gezegd hebt, DeadLetterBox. Ben had mijn eerste regels tot 1 alinea samengevoegd waardoor je de indruk kan hebben dat het inwinnen van inlichtingen hetzelfde is. De periode MRF speelde zich af begin jaren 70 en enkel in de regio van Belfast. De MRF bestond uit reguliere troepen die men gedetacheerd had en de inwinning van intel is dus twijfelachtig.

Begin jaren 80 was er de samenwerking tussen de SAS, FRU en de 14de en zij opereerde over het ganse grondgebied van Noord-Ierland. Hun informatie bleek dus veel geloofwaardiger naar waarheid, wat natuurlijk niet wegneemt of zij ook betrokken zouden zijn geweest in het executeren van onschuldige burgers. Maar ik acht de kans klein.

Inderdaad Werner, volledig mee eens. Net als Leo moet ik het verkeerd begrepen hebben.

Servo per Amikeco

Een stuk geschiedenis over onder andere SAS en andere SF-eenheden » YouTube

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

SAS deed het iets grondiger. In het filmpje gaat het over reguliere soldaten die iets meer bevoegdheid kregen. Had ook gehoord dat de SAS op een andere basis te werk gingen. Target werd meestal neergeschoten in een ambush. Zijn inderdaad ook burgers omgekomen. Het neerschieten van onschuldigen was meestal een ongeluk. SAS is één van de beste eenheden op het gebied van FIBUA. De opleiding paco is afgeleid van het SAS. Tijdens WO2 werd er een Belgische eenheid SAS 5 opgeleid. Het is van uit deze eenheid dat de pacos voortkomen.

De film is een speedmars doorheen verschillende eenheden die iets met speciale acties te maken hebben rond de periode WO2 en erna. Op 33 min ongeveer komt het stukje over de eerste SAS periode, aansluitend komt ook  het belangrijke SBS aan bod. Een groot deel van de kennis en opleiding van wat men de 2de SAS periode kan noemen kwam uit samenwerking met de Marine die al een traditie had vanaf de 18de eeuw met zijn mariniers. De extreme focus op navigatie in de SAS opleiding, en vele survival skills komen uit die hoek, SAS leden weten absoluut wat het is om nat en koud te hebben. 

SAS is in feite organisatie die zich vooral met clandestiene en psychologische oorlogvoering inlaat. En dus door zijn aard kan het nooit acties uit eigen naam doen in feite, buiten de pr acties, SAS leden die opgepakt werden hadden altijd een andere legereenheid naar waartoe ze konden refereren. SAS cellen werkten onzichtbaar in een groter geheel. En is in deze nog iets anders dan bv para’s hoewel beiden steeds samenwerken. SAS staat ook voor:  Speed Aggression Surprise.

Hoewel Belgie nog maar recent officieel SF eenheden heeft, was de nood in het verleden voor zo’n cellen actueel en werden er acties uitgevoerd, en was de kennis en de mogelijkheid er, enkel is er niet echt duidelijk een spoor van, daardoor komt men al vlug in Gladio-achtige vaarwateren terecht. Het SAS:  Who dares, wins motto is doorgegeven aan para1 Diest en in 2010 aan de SFG eenheid doorgegeven.

Het vaandel van para Tielen komt van Korea. Van beide oorspronkelijke eenheden heb ik jaren geleden nog personen gekend en of gesproken. Vooral de de verhalen van de Korea-veteranen waren indrukwekkend, velen hebben nadien ook dienst gedaan in Afrika.