Wie van de verdachten zWie van de verdachten zijn echte roma of sinti?
Ik denk dat iedereen Sinti-bloed heeft als je er rekening mee houdt dat de Sinti hier al eeuwen wonen. En het zal wel zo zijn dat ze zich meer met Vlaamse woonwagenbewoners hebben voortgeplant dan met niet woonwagenbewoners. Maar kijk naar de familienamen: Bogaert, Dubois, Becker, Claus, ...: de zigeuners aan de Bergensesteenweg en Bergen zijn eerder autochtonen dan Sinti.
Ik heb een lange tijd doorgebracht op een camping niet ver van Durbuy. 98% van de bezoekers zijn gewone Vlaamse en Waalse gezinnen. Ik heb er ook een kermiskramer ontmoet die daar een vaste woonwagen-standplaats heeft. Zijn familie baat kermisattracties uit, zijn zus is countryzangeres, er zitten authandelaren in zijn familie en ijzerhandelaren. De man is een echte Limburger, woont in een woonwagen, gaat op vakantie in een woonwagen. Hij is langs moederskant familie van Frans Bauer, langs vaderskant van Jean Marie Pfaff. Een zus van hem, uitbaatster van een lunapark, woont aan de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw. Ik heb hem nog niet gevraagd of hij de De Staerkes of Beckers kent omdat ik hem niet meteen wou afschrikken. Ik ben van plan dat later te doen.
Een ding is duidelijk: al die 'voyageurs' zijn sterk verbonden met elkaar. Op zijn trouwfeest waren 1200 genodigden, allemaal 'voyageurs' (hij gebruikte dat woord, ik daarom ook). Ze gaan voor elkaar door het vuur. Ze noemen zich zelfs familie van elkaar. Zijn oom die de broer van Pfaff is verbleef ook enkele dagen op de camping. Die Limburgse voyageur zei er wel 'oom' tegen maar ik denk niet dat het zijn echte oom was zoals wij een echte oom zien (broer van je vader of moeder).
Die man zag er zo Vlaams uit als jij en ik. Stroomt er Sinti-bloed door zijn aderen? Misschien. Hij weet het zelf alvast niet. In een beladen dossier als de Bende van Nijvel verkies ik het om bepaalde verdachten niet Sinti te noemen als ze voor 99% Vlaming zijn. Zelfs de term 'zigeuner' is al te ruim omdat je een grote groep brandmerkt. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de termen 'zigeunerclan Becker' en dergelijke te gebruiken om duidelijk te maken dat niet alle zigeuners tot die clan behoren, laat staan crimineel zijn.