Bedankt voor de info legia. Dan is de rode lijn op onderstaande luchtfoto uit de jaren '80 (N45 zonder rondpunt) de vluchtroute van de Golf GTI van de daders. Zoals je zelf al opgemerkt hebt hadden de daders evengoed rechtstreeks via de Churchillsteenweg naar de N45 kunnen rijden (gele route in stippellijn). Waarom hebben ze dit niet gedaan? Om de achtervolgers te misleiden die zouden denken dat ze verder op de N405 zijn doorgereden?
Er blijft toch nog iets wringen over de vlucht na Aalst. In het Bos van Houssière wordt een driedeurs Golf gevonden. Deze Golf zou dus niet de Golf van de moordenaars van Aalst zijn. Mogelijk was dit wel een Golf van een ondersteunend team.
Ik heb er nog even het artikel van De Morgen bijgenomen. Daarin staat het volgende:
Het tijdstip waarop de Bende met gierende banden wegrijdt, situeert zich rond 19.49 uur. De eerste achtervolgers zijn agenten Marc Meganck en - weer hij - Eddy Nevens. Hun Ford is echter geen partij voor de opgefokte GTI. De agenten rijden Geraardsbergsestraat in, die na enkele honderden meters de Ninovesteenweg wordt. Aan taverne Houten Hand worden ze voorbijgesneld door een rijkswachtwagen. De politiediensten gaan er in die eerste minuten vanuit dat de Bende via de 'oude baan', de N405, naar Ninove aan het rijden is. Om 19.50 uur wordt de rijkswacht van Ninove verwittigd, die een wegversperring opstelt aan het kruispunt De Doorn. Dat is al 12 kilometer verwijderd van de Delhaize in Aalst. Over het tijdstip waarop die blokkade er staat, volgt achteraf discussie. 19.53 uur, zegt de één. 19.58 uur, zegt de ander.
Het maakt weinig uit, zo luidt de conclusie als de Delta-cel in 1987 alle mogelijke trajecten met de chronometer overdoet in een zware Volvo. Die nacht is een klein detail over het hoofd gezien: de N45, pas enkele weken daarvoor in gebruik genomen. Die verbindt, iets westelijker, Aalst eveneens met Ninove. Een fonkelnieuwe autoweg. Vier rijvakken. Prima verlicht. Aantal verkeerslichten, in die tijd: nul. De N45 mondt in Ninove uit vlak bij De Doorn, zo vermeldt het proces-verbaal 100.673 van de Delta-cel. Maar: 'Vanop de plaats waar het dispositief staat opgesteld, is er geen controle mogelijk op de nieuwe autoweg.' Latere verificaties laten zien dat de Bende inderdaad de N45 heeft gebruikt.
Van op de Ninovesteenweg is de GTI net voorbij de brug over de E40-autosnelweg het straatje rechts ingeslagen naar het industriepark-Zuid. Doe de route zelf over en je ziet het ingenieuze ervan. Ze is sneller dan alle andere en gaat in een boog rond alle plaatsen waar politie mag worden verwacht. Het straatje mondt uit aan de bekende rotonde in Erembodegem. Links wenkt de N45, rechts de E40. De Bende koos links, wetend dat de moeilijke keuze de achtervolgers cruciale seconden zou doen verliezen.
Eén getuige zag de donkerkleurige Golf GTI even daarvoor, toen die op de brug over de E40 reed. Het was ongeveer 19.50 uur, herinnerde Pieter D.B. uit Denderleeuw zich. Over zijn getuigenis bestaat weinig discussie. De timing in zijn relaas strookt perfect met wat over de vluchtroute bekend is: de rijkswachtwagen die kort na de GTI op de Ninovesteenweg verscheen, de GTI die hij voorbij de brug ondanks een goed zicht op de baan plots niet meer zag. Omdat die het industriepark was ingereden. D.B. wist nog niet van het drama in de Delhaize, maar buiten de snelheid en de gedoofde lichten waarmee de GTI hem voorbij raasde, was er iets anders dat hem eraan intrigeerde.
Pieter D.B., verhoord op 14 november 1985: "Het viel mij op dat de achterdeur van het voertuig volledig openstond, naar boven. Het achterste deel was volledig verduisterd." Tussen de Delhaize en de brug ligt 1,8 kilometer. Bij de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse, uitgevoerd met een Golf GTI, zagen getuigen hoe de 'killer' ook als laatste instapte en de klep zich meteen daarna "als vanzelf sloot". De speurders gaan ervan uit dat in de auto "een mechanisme" was geknutseld waarmee de 'killer' de klep zelf kon sluiten. Geen overbodige luxe, gezien de vaart waarmee de GTI wegstoof. Als het klopt wat Pieter D.B. heeft gezien, schortte er in Aalst na 1,8 kilometer wat aan dat mechanisme. (…)
Jan Anthoons en zijn vrouw zijn die avond feestelijk gekleed. Hij is de ex-burgemeester (CVP) van Gooik en heeft net afstand gedaan van de sjerp om in de provincieraad te gaan zetelen. "Wat niet belette dat het geplande burgemeestersbal nog doorging", legt hij uit. "We vertrokken om acht uur vanuit Oetingen naar de feestzaal via de weg Ninove-Halle. Net voor Leerbeek heb je daar twee smalle, scherpe bochten na elkaar. Vrij gevaarlijk. Een normaal mens mindert er door de beperkte zichtbaarheid vanzelf de snelheid tot 40 of 50 per uur. Precies daar haalde die auto mij in. Ik heb er weinig van gezien. Het leek een raket." De nu 71-jarige Gooikse oud-politicus zag nog iets. Na de raket kwam een BMW met een net zo dolle snelheid voorbij geraasd. Achter het stuur herkende hij de 21-jarige zoon van een schepen van zijn liberale coalitiepartner. Ook Anthoons wist nog niet van het drama in Aalst, maar hij nam zich voor om maandag een ernstig gesprek te hebben met de schepen. "Daarom keek ik op mijn klok. Het was vijf over acht."
Wat zouden die verificaties zijn waardoor zeker gesteld is dat de Bende de N45 gebruikt heeft? Baseert men zich daarvoor enkel op de getuigenis van Pieter D.B. of is er nog iets dat wij niet weten? En tot waar is die achtervolgende Rijkswachtwagen gereden?
Kan het ook niet zijn dat de daders met de Golf met openstaande kofferdeksel (= schuttersteam van de overval) ergens in de Industrielaan zijn gestopt of aan het kruispunt Industrielaan/N45 toch de E40 zijn opgereden of de N460 richting Kersken hebben genomen en dat de Golf met gesloten kofferdeksel die later, voorbij Ninove, achtervolgd werd door de BMW van de schepenzoon een andere Golf is (van een ondersteunend team)?
Samenvattend, mogelijke piste:
Golf 1 (vijfdeurs met drie daders – overvallersteam, opgemerkt door Pieter D.B.): Industrielaan ingereden en dan ...
Golf 2 (driedeurs met twee daders - ondersteunend team, opgemerkt door getuige van legia op brug E40 en door Jan Anthoons en schepenzoon in BMW in Leerbeek): teruggevonden in het Bos van Houssière.
Anderzijds is er nog deze getuigenis (bijdrage van 29.09.2012):
Jurg& wrote:Naar aanleiding van de uitzending op VTM heeft een getuige zich na meer dan 20 jaar gemeld bij de Politie. Feiten gebeurde net na de overval op de Delhaize Aalst. De getuige is in Denderleeuw voorbij gestoken door een Golf met openstaand kofferdeksel. Golf is daarna langs de kant van de weg gestopt, getuige rijdt voorbij en ziet iemand vooraan uit de wagen stappen. Deze gaat naar de achterkant van de Golf, kofferdeksel wordt gesloten. Nadat de persoon terug is ingestapt rijdt de Golf met hoge snelheid weer verder. Getuige wordt voor een tweede keer ingehaald door de Golf.
Jurg&, heb je meer gegevens over deze nieuwe getuigenis? Was het in Denderleeuw of Denderhoutem? Als het in Denderleeuw was, gebeurde dit langs de N405? Enig idee van het tijdstip? Was die Golf een drie- of vijfdeurs?