Hilde Geens heeft ooit een gesprek gehad met een gewezen politieman over een mogelijke reus die rondhing in de Dragon Rouge, een café in de biotoop van de BOB van Halle. De BOB'er vertelde: "Hij heet Daniel. Hij is zeker twee meter lang, knap en slank en atletisch gebouwd, en een Albanees of een Libanees, eerlijk gezegd weet ik dat niet meer. Hij zag eruit als een mulat. Wij dachten dat die man de reus van Aalst zou kunnen zijn."
"We waren op hem gevallen bij een onderzoek naar een inbraak. Hij was een gokker, en hij had speelschuld bij een andere crimineel, Johnny L. Die had gezegd: 'Manneke, je hebt een probleem, maar we willen je helpen. We weten een prima adres in Ruisbroek om in te breken.' Daniel was daarop ingegaan en had de inbraak samen met Johnny L. gedaan. Een getuige had de daders zien vluchten en een stuk nummerplaat genoteerd. Een van de twee zei: 'Als u die diefstal laat vallen, geef ik u Anthemus en Royen'. Hij wist waar de ontsnapte gangsters ondergedoken zaten in Parijs, en hij had de namen die op hun valse identiteitskaarten stonden."
"Hij stelde ons een deal voor. Er is een spoedvergadering geweest op het parket in Brussel met de onderzoeksrechter. Frans Reyniers heeft de zaak naar zich toe getrokken en de onderzoeksrechter is ingegaan op het voorstel. Reyniers is in onze plaats naar Parijs getrokken en heeft die gangsters gearresteerd in het appartement van twee kassajuffrouwen."
"Ik weet niet of het parket die inbraak inderdaad door de vingers heeft gezien en of er een proces geweest is in de zaak. Daniel heb ik nog teruggezien. Toeval wil dat ik ging zwemmen in het zwembad van de wijk Negenmanneke en wie zie ik daar: Daniel samen met Julien De Staerke."
"Daniel was een eind in de twintig toen we hem oppakten. Hij woonde in een villa in de verkaveling van kasteel Rattendaal met een knappe blondine, die officieel op een ambassade werkte, maar eigenlijk een luxestripteasebar runde in Brussel. Dat was zijn inkomen. Ik denk zelfs dat hij toen geen strafblad had."
Een andere gepensioneerde BOB'er van Halle die meedraaide in de inbraakzaak bevestigde het verhaal van zijn collega. "Die Daniel was een echte zot met lange dunne benen in een spannende jeans. Hij was niet alleen een gokker maar hij gebruikte ook drugs."
Was de inbraak in Ruisbroek begin jaren '80 in Ruisbroek inderdaad de doofpot ingegaan, zoals de BOB'ers van Halle beweerde? "Dat is vreemd", zie de magistraat die het nakeek. "Uw Daniel heeft pas sinds kort een strafblad. Hij is al in de vijftig, erg ongewoon." Hij was inderdaad nooit veroordeeld voor de inbraak.
De man was een Ethiopiër. Een Ethiopiër als reus in de Bende van Nijvel? Moeilijk te geloven. "Hij was hooguit een mulat", hield de BOB'er van Halle vol. In 2010 liet de Cel Waals Brabant Daniel onverwachts even oppakken. Samen met een oude bekende uit het dossier-Dekaise, Jean Baugniet.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube