Alleen onderzoeksrechter Luc Hennart slaagde erin om de speurder Christian Amory enigszins coherente antwoorden te ontlokken, maar de onderzoeksrechter was dan ook geen mens met wie je ronddartelt. In de zomer van 2012 figureerde hij in de krant met vlinderdas en kanten jabot. Die jabot zei: "Ik heb lak aan wat u denkt."
De houding van Hennart heeft veel kwaad bloed gezet. Enkele magistraten die belast waren met de bendeonderzoeken, hadden de onbuigzame aanpak van hun collega aangeklaagd in de tweede parlementaire onderzoekscommissie. De onderzoeksrechter weigerde Jean-Claude Lacroix en Freddy Troch systematisch inzage te geven in de processen-verbaal van zijn dossiers, omdat er "geen pertinente elementen in zaten". De twee repliceerden dat Hennart dat niet kon beoordelen omdat hij hun onderzoek niet kende en dus ook niet kon weten wat voor hen relevant kon zijn.
De commissie was helemaal murw gedaasd nadat Hennart over hen heen was gewalst met grote gedrevenheid en een opmerkelijk precieze taal. Het verslag van zijn getuigenis, 119 bladzijden lang, schuurde hij bij tot er geen zin meer heel van bleef. Hennart was in Nijvel beland in de cruciale periode, vlak na de arrestaties en de ontdekking van de flats en boxen, begin 1988, toen onderzoeksrechter Schlicker door ziekte moest afhaken.
"Een gekkenhuis", zo omschreef de onderzoeksrechter zijn nieuwe werkplek in het justitiepaleis. "Het probleem was dat Beijer inlichtingen gaf die de curieuze neiging hadden om zich tegen hem te keren (...). Bouhouche werd ook informant, en dan, verbijsterend, ook Christian Amory. Ik ben aan de onderzoeksrechter in Charleroi gaan zeggen dat ik het leuk zou vinden als de zaak-Mendez niet meer zou fungeren als wachtkamer van het bendedossier."
Hennart raakte in de clinch met iedereen. Met Guy Goffinon, die in Brussel bij magistraten kantschriften ging halen om dingen te doen die Hennart hem verboden had. "Ik heb hem gezegd: 'U mag me een idioot vinden, maar ik ben de baas.'" Met de procureur des Konings, Jean Deprêtre, met de speurders in Antwerpen, bij wie hij een huiszoeking deed, met de gerechtelijke politie van Nijvel, die hij uit het onderzoek wipte. Met de koppigheid van een Kempense boer probeerde hij de kippen in hun hok te krijgen, en daar was hij in Nijvel wel even mee bezig.
Hennart was op zijn dossier gaan zitten als een broedende buizerd waarbij je beter niet in de buurt kon komen. Het heeft gewerkt, hij heeft zijn eigeren uitgebroed, het ene beter dan het andere, dat moet je hem nageven. Het is zeer de vraag of het zonder de machtsovername door Luc Hennart ooit tot een assisenzaak-Bouhouche-Beijer zou gekomen zijn.
Je snapt de ergernis van de onderzoeksrechter die zijn dossier wilden zien en zijn verdachten wilden verhoren, maar je snapt hem ook, en maar al te goed, en dat deed de parlementaire onderzoekscommissie duidelijk ook. Alleen: was er nu echt geen andere oplossing? De onderzoeksrechter kon alleen opschieten met de magistraten die hem met rust lieten.
Over de onderhandelingen met Bouhouche zei hij: "Ik was er toen niet. Als ik er geweest was was het nee geworden."
Over zijn collega's die Lekeu gingen verhoren in Orlando: "Het scheelde niet veel of het was een huwelijksreis. De onderzoeksrechter had een ezel horen balken en daar deed hij verslag van."
Over de rol van de staatsveiligheid: "Beijer schudde eind 1987 zijn blik Staatsveiligheid open en Goffinon stortte zich op de twee zuurpruimen Kausse en Massart, die een rekening te vereffenen hebben met Smets en Raes. Ik kom toe in Nijvel in februari 1988, lees de processen-verbaal en zie niet veel banden tussen de Staatsveiligheid en Beijer en Bouhouche. Raes en Smets waren zogezegd naar de openingsreceptie van ARI gekomen. Ik zei: "Waarom hebt u daar geen foto van genomen?'"
Beijer had geen enkel element dat zijn verhaal bevestigde, maar Hennart had voor de zekerheid toch een huiszoeking gedaan bij de Staatsveiligheid en er de boekhouding in beslag genomen. "Die huiszoeking had een interessant neveneffect: alle kletskousen bleven opeens weg. Na 24 april 1989 kwamen er geen verhalen meer over de louche activiteiten van Raes en Smets."
Bron: Beetgenomen | Hilde Geens
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube